Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1173 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28800
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17135)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (23)  [Verzia pre tlač] Tlač

Exkluzívne: Vyskúšali sme prototyp elektro Harley-Davidson – Project Livewire 2/2

 Zdieľať

Pridané: 14.08.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16345 [Testy a predstavenia - Test]

Na plný výkon - jazda v režime Power

Harley už po prvej jazde zanechal skvelé pocity, ale stále som tušil potenciál toho motora a nevedel som sa dočkať druhej jazdy. Režim prepínam hneď do Power a ideme nato. Rozdiel je vskutku výrazný. Motorka akceleruje ako blesk a je jedno v akých otáčkach motor práve je. Ten zvuk "turbíny" je neskutočne nákazlivý a je skvelá zábava s touto elektro hračkou zrýchľovať. Na rovinke sa čoskoro dostávam k obmedzovaču - prototyp mal maximálku obmedzenú na 153 km/h aj keď je jasné že motor stále mal rezervu. Musím povedať že táto druhá jazda úplne otočila môj pohľad na tento stroj.

Vyskúšali sme prototyp elektro Harley-Davidson – Project Livewire
Vyskúšali sme prototyp elektro Harley-Davidson – Project Livewire

S takýmto motorom je hneď jasné prečo tu nájdeme kvalitný plne-nastaviteľný podvozok. Trochu s nedôverou som sa pozeral na prednú jednokotúčovú brzdu ale musím priznať že brzdila naozaj dobre. Nakoniec motor má aj funkciu rekuperácie elektrickej energie. Pri zavretí plynu sa dostaví brzdný efekt podobný ako pri brzdením klasickým spaľovacím motorom a elektrická energia tak putuje späť do akumulátorov. Prototyp nebol vybavený ani systémom ABS čo bolo zdrojom ďalšej nekonečnej zábavy. Motorka sa totiž naozaj rýchlo "rozgúľa" pričom zvuk tomu nie vždy nasvedčuje. Nad 100 km/h už viac počuť hluk vetra ako motorky. No a potom príde zákruta a treba 210kg mašinu spomaliť. Brzdy to zvládali hravo, hlavne tá zadná ktorá šla takmer hneď do šmyku. Perfektná zábava.

Vyskúšali sme prototyp elektro Harley-Davidson – Project Livewire
Vyskúšali sme prototyp elektro Harley-Davidson – Project Livewire

Ako celok sa H-D LiveWire ovláda veľmi dobre a ľahko. Odpadá spojkovanie a radenie rýchlostí čo môže nám "starým psom" odchovaným na klasických motorkách aj trochu chýbať. Jednoducho veziete sa ako na skútri s posedom ako na motorke. Na druhej strane ak na toto sadne človek "motorkami nepoškvrnený" myslím si že to veľmi rýchlo zvládne a nebude mu nič chýbať.

Jazda v režime Power bola pre mňa tak zábavná že si neviem ani predstaviť ako by som na inom režime jazdil. Musím ale povedať že sme boli len na okruhu a čo sa tam dá iné robiť ako blbnúť že?

Vyskúšali sme prototyp elektro Harley-Davidson – Project Livewire
Vyskúšali sme prototyp elektro Harley-Davidson – Project Livewire

Konkurencia

Konkurentov H-D Livewire zatiaľ veľa nemá. Doteraz sa elektro bikom venovali skôr malé firmy, ktoré aj keď mali možno dobrý produkt tak sa nevedeli presadiť. Spomeniem však americkú firmu Victory (koncern Polaris) ktorá začiatkom tohto roka prevzala firmu Brammo a teraz už ponúka model Victory Empulse TT. Je to tiež naháč, ale už v sériovej podobe. Motor má podobné parametre, ale zaujímavosťou tohto stroja je že je vybavený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Dojazd je až 160km. Ďalším konkurentom môže byť tiež americký produkt Zero SR s porovnateľným výkonom, ale dvojnásobným krútiakom a avizovaným dojazdom viac ako 250 km. Spomeniem ešte taliansky prototyp výkonného naháča Energica Eva tu sú výkonové parametre niekde úplne inde, ale otázne je či sa dostane do výroby a aká bude cena. Z Európskych výrobcov ešte spomeniem BMW C Evolution aj keď v tomto prípade ide o maxi-skúter.

Záver

H-D Livewire si viem predstaviť ako motorku na každý deň, na štýlové dochádzanie do práce. Ak bude dojazd v produkčnej verzii vyšší určite by to bola aj skvelá voľba na krátke výlety. Väčšiemu rozšíreniu elektro bikov môže napomôcť legislatíva, úľavy na daniach či parkovnom a hlavne široká sieť nabíjacích staníc.

Plusy, mínusy

celkový športový charakter, motor, zvuk motora, zrýchlenie, nulové emisie :-), nízke prevádzkové náklady dojazd, cena, spätné zrkadlá

Video

Video: Video: Test prototypu elektro H-D – Project Livewire

Video: Harley-Davidson Project LiveWire - elektro H-D

Video: Harley-Davidson Project LiveWire (elektro HD) v New Yorku

Pozadie / Wallpaper:

Vyskúšali sme prototyp elektro Harley-Davidson – Project Livewire
Vyskúšali sme prototyp elektro Harley-Davidson – Project Livewire
Vyskúšali sme prototyp elektro Harley-Davidson – Project Livewire
Vyskúšali sme prototyp elektro Harley-Davidson – Project Livewire
Vyskúšali sme prototyp elektro Harley-Davidson – Project Livewire

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, HD media

Motocykel na test poskytla spoločnosť Harley-Davidson Central Eastern Europe. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 Harley-Davidson Project LiveWire 2015 Victory Empulse TT 2015 Zero SR 2015 Energica Eva 2015 BMW C Evolution 2015
Všeobecné informácie:
Výrobca:Harley-DavidsonVictoryZeroEnergicaBMW
Model:Project LiveWireEmpulse TTSREvaC Evolution
Rok:20152015201520152015
Novinka:NOVINKA 2015NOVINKA 2015NOVINKA 2015
Kategória:PrototypNaháčNaháčNaháčSkúter
Motor:
Typ motora:ElektromotorElektromotorElektromotorElektromotorelektrický
Max. výkon:74.8 k (55.0 kW) / 8500 ot.54.7 k (40.3 kW) / ot.68.0 k (50.0 kW) / 4000 ot.133.1 k (97.9 kW) / ot.47.6 k (35.0 kW) / 4650 ot.
Max. krútiaci moment:70 Nm / 0.1 ot.82.7 Nm / 0.01 ot.144 Nm / 0.01 ot.195 Nm / ot.72 Nm / 4500 ot.
Chladenie:vzduchom a olejomkvapalinouvzduchomvzduchom a olejomkvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:remeňremeňremeňreťazremeň
Zdvih vpredu:159 mm120 mm
Zdvih vzadu:161 mm115 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovádvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:310 mm320 mm310 mm270 mm
Pneu vpredu:120/70-ZR18120/70-ZR17110/70-17120/70-ZR17120/70 R15
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm270 mm
Pneu vzadu:180/55-ZR17160/60-ZR17140/70-17180/55-17160/60 R15
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:210 kg213 kg188 kg258 kg265 kg
Výška sedla:800 mm807 mm780 mm
Rázvor:1473 mm1410 mm1465 mm1594 mm
Dĺžka:2065 mm2190 mm
Šírka:947 mm
Svetlá výška:185.4 mm
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:153 km/h161 km/h164 km/h240 km/h120 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:3.9 s3.3 s3 s6.2 s
Doplnková výbava:
ABS:nienienieáno, v sérii
Vypínateľné ABS:nienienienie
Trakčná kontrola:nienie
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nienienienie
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
LED smerovky:áno, v sérii
El. Podvozok:nienienienie
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sérii
Poznámka:
Poznámka:Motor: trojfázový striedavý 74k (55kW) pri 8,000 ot. Max krútiak 70 Nm. Krútiaci moment je dostupný od nulových otáčok v celom spektre.
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h: menej ako 4 sekundy
Max rýchlosť: je obmedzená na 148 km/h.
Dojazd prototypu určeného na testovanie: cca 85 km
Doba plného nabitia: cca 3:30 hod.
Striedavý motor s permanentným magnetom, chladený kvapalinou
Batérie Brammo Li-Ion, 10400 Wh, 100V, doba nabitia cca 3,9 h
Dojazd cca 105 km (režim Sport), cca 160km v úspornom režime (Eco)
Záruka 5 rokov a 100 000 míľ
Cena od 19999 USD
Striedavý motor s permanentným magnetom, chladený vzduchom
Batérie Li-Ion, 10 kWh, doba nabitia cca 2,4 h až 8,6 hod podľa použitého zdroja
Dojazd cca 160 km
Záruka na batérie 5 rokov/160.000 km
Striedavý motor s permanentným magnetom, chladený vzduchom a olejom
Kapacita batérie 11,7 kWh
Dojazd 150km
Doba nabitia cca 3h cez 220V zásuvku
Dojazd 100 km, 4 režimy jazdy, kontrola trakcie TCA, systém rekuperácie energie

<

Pridané: 14.08.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (23)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: