Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1522 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28775
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17125)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11650)
Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vyskúšali sme nové dvojtakty so vstrekovaním KTM EXC TPI 250/300 2018 2/2

 Zdieľať

Pridané: 05.07.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 29350 [Testy a predstavenia - Test]

KTM 250 EXC TPI na trati

Samozrejme, na začiatok som sa rozhodol vyskúšať holú, v podstate sériovú dva a polu. Plán bol sa zoznámiť ako s mašinou, tak aj s traťou.

KTM 250 EXC TPI 2018
KTM 250 EXC TPI 2018
KTM 250 EXC TPI 2018
KTM 250 EXC TPI 2018

Ak by som to mal povedať jednou vetou, tak: Napriek naozaj veľkej revolúcii v technike motora je jazda na TPI nie veľmi vzdialená karburátorovým predchodcom. A to je asi aj dobre. Nové TPI si zobrali všetko to dobré a obľúbené z starých dvojtaktov a pridali kopu pozitív zo sveta moderných 4T.

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Už po naštartovaní sa ozve typická zvuková kulisa dvojtaktu, rovnako zvuk po pridaní je taký, ako sme navyknutí. Vyrážam do terénu a zisťujem že dva-a-polka sa vedie terénom dobre a ľahúčko ako doteraz, nejaké to kilečko navyše vo váhe ani nepozorujem. Rozdiely v prejave motora nie sú badateľné hneď, ale postupne sa ukážu. Reakcia na plyn je taká nejaká lepšia, presnejšia. Rovnako po dlhšej jazde bez plynu, napríklad v klesaní a podobne, je reakcia po pridaní okamžitá. Karburátorový motor sa vedel "zaliať" a potreboval trochu prepláchnuť. No a posledné čo som si všimol, je malý náznak brzdenia motorom. Pri zatvorení plynu vstreky pravdepodobne palivo nedávkuju, takže motor je len mazaný. Netreba ale očakávať brzdný účinok ako na štvortakte.

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Celkovo má 250 EXC stále tú neskutočnú ľahkosť akú majú len dvojtakty. V jej sedle má jazdec pocit, že zvládne aj extrémnejšie veci v teréne. Motor to podporuje svojím vcelku silným stredom a schopnosťou potiahnuť. Teraz po novom sa mi zdá, že je jazda v tomto režime ešte o trochu istejšia, sám som sa viackrát pristihol, ako som vybehol výjazd aj na vyššom kvalte, a 250-tka ma nenechala na holičkách, vytiahla ma hore bez podradenia.

Podvozkovo je to klasika od WP, naladená endurácky, aj keď pre rok 2018 trochu tvrdšie ako u predchodcov. Trať bola len pár týždňov po pretekoch slušne rozbitá, a množstvo koreňov, šutrov a drážok preverilo schopnosti podvozku naplno. Brzdy a spojku ani nie je dôvod spomínať, všetko dobré zostáva, brzdy od Bremba, spojka DDS ľahko ovládateľná.

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Ku 250-tke som sa tento deň vrátil ešte niekoľkokrát. Skúšal som aj verzie s doplnkami či SixDays-ku. Za zmienku stojí hlavne prepínač palivových máp. Na rozdiel od štvortaktov, tu je palivová mapa označená číslom dva tá jemnejšia a lepšie dávkovateľnejšia. Odkedy som ju skúsil, už som na tejto technickej trati inú ani nechcel. Jednoducho s motorkou som si hneď lepšie rozumel, lepšie sa mi dávkoval výkon na zadné koleso a motorka sa snažila menej mi urthnúť ruky :-)

300 EXC TPI

300-vka je dlhodobo mojím favoritom a nesmierne som sa na ňu tešil. Nie preto, že by som dokázal jej výkon ukočírovať, ale preto, že vždy mala porciu sily dole a v strede, ktorá riešila všetky jazdecké problémy a nedostatky. Nebolo tomu inak ani teraz.

KTM 300 EXC TPI 2018
KTM 300 EXC TPI 2018
KTM 300 EXC TPI 2018
KTM 300 EXC TPI 2018

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Hmotnostný rozdiel oproti 250-tke v podstate neexistuje, rovnaká je aj ergonómia a pocit ľahkosti z jazdy. Avšak rozdiel je v motore. Ten má jednoducho viac pary a hlavne keď mu jazdec dopraje plný plyn, tak sa dejú veci... 300 letí vpred a takmer nikdy nemá predné koleso na zemi. Toto som si na tejto trati užil len na niekoľkých rovnejších úsekoch. Vo zvyšku trate v technických kaňonoch, ostrých točkách, korenistých výjazdoch s hlbokými koľajami som bojoval s ostrou motorizáciou. 300 som vracal do depa úplne vyšťavený, hlavne moje ruky mi dali jasne najavo, že toto je na mňa (na tejto trati) priveľa.

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Aj tristovku som vyskúšal v tento deň viackrát, a aj tu som neskôr zvolil palivovú mapu 2. Táto vecička je naozaj fajnová a rozhodne by som si ju prikúpil, pretože s touto mapou je to na technickej trati proste výhoda. 300 mi však stále dala hodne zabrať.

Plusy, mínusy

okamžitá a presnejšia reakcia motora, ľahšie štartovanie, nižšia spotreba a dymivosť, jednoduchšie tankovanie, zachovaný charakter dvojtaktu pribudla elektronika, odpadá možnosť ladenia karburátora, nárast hmotnosti o 3 kg

250 alebo 300?

Rozum vraví jasne, na 250 som menej trpel, pravdepodobne šiel lepšie a vyrovnanejšie, a bol som menej unavený. 250 je taká rozumná stredná cesta, vôbec nie je slabá, to by povedal len blázon. Dobre sa dávkuje jej výkon, je ľahká a obratná.

Moje srdce však bije v rytme väčšieho dvojtaktu z tejto dvojice a hlási, že s 300-vkou to bude výzva sa naučiť ju ukočírovať. Je divoká, keď jej pridáš plný, tak ide ako utrhnutá z reťaze. Na jednej strane je tento pocit neskutočný, na druhej táto sila nesprávne krotená vie zobrať jazdcovi kopu síl.

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Štefan Svitko

V Skýcove si bol nové dvojtakty vyskúšať aj Štefan Svitko. Jeho jazdu si môžete vychutnať na nasledujúcich fotografiách, aj v priloženom videu z testovania.

Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Záver

Prednedávnom, keď som začínal tušiť postupný koniec 2T endúr, ma v Španielsku ľudia z KTM uistili, že dvojtakty neopustia. Už vtedy ale predstavili malé 2T (125 a 150 XC-W) bez homologizácie. A tak som si hovoril, že 2017 bude posledná príležitosť kúpiť dvojtaktné enduro.

Dnes tu ale máme TPI a je isté, že 2T zatiaľ nevymrie. TPI ma presvedčilo, že je z pohľadu jazdných schopností na tom rovnako dobre ako karburátory, ba má i veľa výhod. Čas ukáže, či bude všetko nové fungovať ako má, a keď áno, tak tu máme stále možnosť voľby na údržbu menej nenáročného dvojtaktu s ľahkou ovládateľnosťou a tým výbušným motorom.

Vývoj nezastavíš. Zomrel kráľ karburátor už aj v dvojtaktoch. Nech žije kráľ TPI. Zaujímavé bude sledovať aj konkurenciu (Sherco, Beta, možno Gas Gas), čo prinesie do sveta dvojtaktov ako odpoveď na TPI.

EXC zmeny pre 2018 pre všetky modely

  • Vidlica WP Xplor 48 dostala nové vonkajšie rúry a nové, trochu tvrdšie nastavenie vo všetkých modeloch
  • Voliteľný nastavovač predpätia pružiny na vidlici rukou (v sérii pre Six Days)
  • Nové chrániče chladičov – robustnejšie a s lepšou samočistiacou schopnosťou
  • Zadný tlmič WP Xplor PDS
  • Zachovaná hliníková kyvka a podsedlový rám, chladenie a CrMo hlavný rám
  • No Dirt stupačky, radička a páčka zadnej brzdy
  • CNC stredy kolies a ráfiky Giant
  • Brzdy Brembo

Výbava modelov Six Days

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

KTM 250 EXC TPI SixDays 2018
KTM 250 EXC TPI SixDays 2018

  • Výfuky s logom Six Days
  • Chránič spodku motora
  • Karbónový chránič kolena výfuku na 2T modeloch
  • Vyťahovač prednej osky
  • Zadná rozeta Supersprox
  • Ventilátor chladenia na všetky 4T
  • Riadidlá s logom Six Days
  • Odolnejší zadný brzdový kotúč
  • Oranžový rám
  • Oranžové CNC okuliare
  • Plávajúci predný brzdový kotúč
  • Six Days grafika
  • Oranžové vodítko reťaze
  • Sedlo Six Days
  • Prepínač palivových máp
  • Nastavenie predpätia rukou bez potreby náradia na prednej vidlici

KTM 300 EXC TPI SixDays 2018
KTM 300 EXC TPI SixDays 2018

Video: Nové dvojtakty so vstrekovaním KTM EXC TPI 250/300 2018 Skýcov

Video: Jazda na nových 2T KTM EXC TPI 2018, Skýcov

Video: KTM EXC TPI predstavenie -Erzberg 2017

Pozadie / Wallpaper

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Tomáš Hajduch - Awia, KTM.press
Video: Miro Lacko, Tomáš Hajduch - Awia
Navštívili sme: Chateau Topoľčianky - vinárske závody

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Kini prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 KTM 250 EXC TPI 2018 KTM 300 EXC TPI 2018
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKTM
Model:250 EXC TPI300 EXC TPI
Rok:20182018
Novinka:NOVINKA 2018NOVINKA 2018
Kategória:EnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (2T)jednovalec (2T)
Objem:249 ccm293.2 ccm
Vŕtanie x Zdvih:66.4 x 72 mm72 x 72 mm
Palivový system:vstrekovanie TPIvstrekovanie TPI
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:300 mm300 mm
Zdvih vzadu:310 mm310 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:260 mm260 mm
Pneu vpredu:80/100-2180/100-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm
Pneu vzadu:140/80-18140/80-18
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:103 kg103 kg
Výška sedla:960 mm960 mm
Rázvor:1482 mm1482 mm
Svetlá výška:370 mm370 mm
Objem nádrže:9 l9 l
Doplnková výbava:
Palivové mapy:za príplatokza príplatok
Iná výbava:el. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínuel. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínu
Poznámka:
Poznámka:* Hmotnosť s náplňami bez paliva
Cena 06/2017: 9 090 EUR (SixDays 9 590 EUR)
* Hmotnosť s náplňami bez paliva
Cena 06/2017: 9 449 EUR (SixDays 10 090 EUR)

<

Pridané: 05.07.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: