Anketa:
Na Afrikách do Afriky - adventure offroad test Hondy CRF1000 Africa Twin v Tunisku 3/3
ZdieľaťPridané: 27.02.2018 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 18845 [Testy a predstavenia - Test]
Automat alebo manuál – to je otázka
Ako ste si všimli až doteraz som neriešil Afriku z pohľadu manuál verzus automat. V jednotlivých častiach som sa zameral na motorku ako celok. Honda však ponúka ako jediná offroad cestovné enduro aj s automatom. Aký teda je v priamom porovnaní s klasickou prevodovkou?
V provom rade nikoho neprekvapí, že automat je pohodlnejší na cestovanie, o tom asi nik nepochybuje. O tom, že na ceste funguje dobre, bolo popísané mnoho. Režim D radí pohodlne turisticky, ale keď chceš zrýchlenie, treba otočiť plyn naplno a rýchlo podraďuje aj o dva kvalty. Športový režim má až tri úrovne, takže by si mal prísť na svoje každý. Naviac kedykoľvek môžeš radiť tlačidlami na rukoväti alebo dokúpiť nožnú radičku. Jediné čo som „objavil“, boli strmé stúpania v serpentínach, kde automat podľa mňa zbytočne držal povedzme trojku a motor sa trápil. Možno by mu prospel senzor strmosti, pretože podľa otáčok bol kvalt asi dobre zvolený, ale kopec bol naozaj veľmi strmý a záťaž tak vysoká. Tam som si zvykol podradiť tlačidlom.
Ak sa dostaneme do terénu, tak automat jazdu v provom rade neskutočne zjednodušuje. Tým, že odpadá problém spojkovania či radenia, sa jazdec môže viac sústrediť na jazdu. Nehrozí, že mu motorka zdochne, nehrozí, že zabudne podradiť, nehrozí že si ju zašlapne. Na všetkých povrchoch boli motorky plne rovnocenné. Nikde to nebolo tak, že by jedna alebo druhá nevyšla, mala problémy sa rozbehnúť, zakopávala sa a podobne.
Nenašiel som jediný prípad, kedy by mi automat vyslovene prekážal alebo bránil niečo prejsť. Napríklad v dunách sa mi na ňom jazdilo lepšie, pretože som iba plynom dávkoval výkon. Keď bola duna extra strmá alebo som nabehol do sypkého piesku, stačilo pridať plný a motorka podradila aj do jedna a vytiahla ma z problémov. Naopak, na manuále som oveľa menej radil, práve z tohto dôvodu som si nechával v zálohe nižší kvalt, aby som mal rezervu výkonu pre prípad problémov alebo dokonca niekedy aj radil jedna pod dunou, aj keď sa ukázalo, že to možno nebolo ani potrebné.
Celkovo som po rokoch našiel len tieto nedostatky automatu oproti manuálu:
- na automate nemáš spojkou možnosť dať moto na zadné / odľahčiť predné koleso pred prekážkou
- ak sa ti nepodarí strmý výjazd, nemôžeš nechať moto zdochnúť a využiť brzdnú silu v kopci (automat po zastavení začne cúvať)
- pripravuje ťa o pocit, že ty si pánom situácie a ty vieš najlepšie radiť :-)
Silné a slabé stránky:
Africa Twin má ako každá mašina silné aj slabé stránky. Pre niekoho môže byť tým najlepším cestovným endurom, kým iný v nej uvidí veľa nedostatkov. Každý totiž chce od motorky niečo iné.
Ja za jej silné stránky považujem to, že bola postavená a je to enduro. Je to viac enduro ako cestovné, alebo tento pomer je okolo 50 : 50. Toto už dnes väčšinou neplatí, pretože väčšina konkurentov sa viac orientuje na cestu. S enduro zameraním súvisí aj naladenie podvozku a celková ergonómia stroja. Výkonovo je podľa mňa tiež solídnym kompromisom. Elektronická výbava je dnes už nutnosť, ale pre mňa osobne by jej mohlo byť aj menej. Zaobišiel by som sa určite bez trakčnej kontroly, ale trend je ako vieme presne opačný. Aspoňže sa dajú elektronické hračky rýchlo a ľahko povypínať. Automat je našťastie voliteľný, aj keď sám neviem, čo by som zvolil.
Slabé stránky vidím v prednej kapotáži, ktorá mohla byť jednoduchšie spravená, aby sa dala ľahko demontovať pre prístup k vzduchovým filtrom. Plastov je tam na môj vkus priveľa a sú zraniteľné pri páde. Aj preto by som siahol po poriadnych pevných padacích rámoch. Paradoxne LED svetlomet síce skvele svieti, ale pri jeho poškodení je cenovka naozaj vysoká. Podvozok by mohol byť nastaviteľný aj bez náradia – aspoň útlm keby sa dal ovládať „knoflíkom“ rukou na vidlici aj zadnom tlmiči. Hlavný stojan by si zaslúžil lepšie vymyslieť pritiahnutie pružinami, aby neklepal.
enduro podvozok, štíhla línia, dobrá ovládateľnosť v teréne, ideálne dávkovateľný motor, výškovo nastaviteľné sedlo, veľa miesta pod sedlami, voliteľný automat, ľahko dostupné vypínanie / prepínanie ABS, trakčnej kontroly a režimov automatu | mäkký podvozok (do terénu vhodný) ale nastaviteľný, hlavný stojan klepe, originál padacie rámy slabé, chýba náradie na demontáž kolies, ostré výstupky na nosiči batožiny |
Zhodnotenie
Honda CRF 1000 L Africa Twin je vyvážene postavené cestovné enduro. Dovolím si povedať, že na náš trip sadla ako riť na šerbel. Je pohodlnejšia, silnejšia a lepšie nabaliteľnejšia na cestu ako jednovalec a zároveň stále štíhla v teréne, obratná a nie taká neohrabaná ako veľké 1200+ cestnejšie zamerané cestovné endurá.
Počas našej cesty sme pochopiteľne nemali ani s jednou motorkou jediný technický problém. Prekvapivo sa nám vyhýbali aj defekty, čo prikladám dobrým schopnostiam pneu Mitas MC23 Rockrider, na ktorých sme jazdili aj v dunách a nespúšťali sme tlak pod 2 atmosféry. Jeden defekt sme dostali na konci cesty v Kartágu, ale ten sme už ani neriešil a nalodili motorku na trajekt aj s ním.
Africa Twin je podľa mňa motorka, ktorá tak ako je tzv. "zo škatule" pripravená na akékoľvek dobrodružstvo. Ak na ňu vysadne skúsený jazdec, tak je naozaj ťažké nájsť terény, ktoré by neprešla. Ma svoje muchy ako každá, ale aj silné stránky.
Video
Video: Video test: Na Afrikách do Afriky - Honda CRF1000 Africa Twin v Tunisku
Pozadie / Wallpaper:
Čo by ťa mohlo zaujímať:
Honda CRF1000L Africa Twin DCT 2017:
Servisný interval | 12 000 km |
Spotreba | 5,5 - 6,5 l/100 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 18,8 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 251 km |
Cena motorky | 12 790 eur, DCT verzia 13 790 eur |
Ceny vybraných doplnkov:
Nosič kufra topcase | 64 EUR |
Kufor topcase | 324 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 712 EUR |
Vyhriavané rukoväte | 330 EUR |
Turistické plexi | 146 EUR |
Tankvak | 89 EUR |
Padacie rámy | 529 EUR |
Ochrana motora | 261 EUR |
Katalóg príslušenstva na stiahnutie
Ceny vybraných ND:
Páčka brzdy | 53 EUR |
Stupačka | 83 EUR |
Spätné zrkadlo | 79 EUR |
Smerovka | 93 EUR |
Svetlomet | 627 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, africanPO
Dva motocykle Honda CRF1000L Africa Twin 2017 na tento naozaj odvážny test mala odvahu zapožičať Honda Motor Europe Ltd. Slovensko. Výpravy sa zúčastnili dva motocykle s manuálnou a automatickou prevodovkou DCT v sériovom prevedení a s originálnym príslušenstvom Honda. Komunikátory zapožičala firma RECALL s.r.o. motointercom.cz, akčné kamery zapožičal CONAN s.r.o. - garmin.sk. Pneumatiky Mitas, oblečenie Klim a Difi, prilba Touratech.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | CRF1000L Africa Twin |
Rok: | 2017 |
Kategória: | Cestovné enduro |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (4T) |
Objem: | 998 ccm |
Max. výkon: | 95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 98 Nm / 6000 ot. |
Vŕtanie x Zdvih: | 92 x 75.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 230 mm |
Zdvih vzadu: | 220 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-R21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-R18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 208 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 228 kg |
Výška sedla: | 870 mm |
Rázvor: | 1575 mm |
Dĺžka: | 2335 mm |
Šírka: | 875 mm |
Výška: | 1475 mm |
Svetlá výška: | 250 mm |
Objem nádrže: | 18.8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 251 km |
Servisný interval: | 12000 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | nie |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | nie |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | nie |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok |
Automatická prevodovka: | za príplatok |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 9/2017: 12 790 eur, príplatok za DCT 1000 eur |
Pridané: 27.02.2018 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora