Anketa:
Moja láska Aprilia RS 125 Extrema
ZdieľaťPridané: 28.09.2005 Autor: exploit
Čitatelia: 43010 [Vaše stroje - Moja motorka]
Keď som si chcel kúpiť svoju terajšiu motorku, tak som o nej našiel dosť málo informácií. Preto som sa rozhodol napísať o nej článok, aby som aspoň trošku pomohol ďalšiemu majiteľovi. Po predchádzajúcich strojoch ako pinďur, mustang, Jawa 90, CZ 175 a Simson, som rozmýšľal nad kúpou nejakej väčšej motorky.
Povedal som si, že zoberiem štvortakt, lebo každý, komu som spomenul vysokootáčkový 125-kový dvojtakt, si len s chuťou ponadával a bolo. Nová CBR 125 sa mi zdala príliš malá (nechcem uraziť CBR, lebo je to perfektný stroj). Skúšal som JBW, ale tam ma kvalita prevedenia a výkon motora presvedčili, že nie. A tak som sa začal obzerať po dvojtaktoch, ako vhod mi prišla výhodná ponuka na Apriliu RS 125 Extrema, r. v. 1996.
Tak som sa vybral do Pezinka pre ňu. Motorka bola v perfektnom stave a už som aj mal dole perfektnú motorku. Takže po niekoľkých, asi 7000 km, som sa rozhodol napísať nejaké skúsenosti. Motorka je na svoj objem perfektná. Motoricky, podvozok, vzhľad, zvuk...
Začnem postupne od začiatku. Motoricky je to motorka, ktorá provokuje k "športovému výkonu". Motor vďaka prívere ťahá v spodných otáčkach celkom solídne, ale druhý dych chytá pri 6800 otáčkach. Potom už len radiť a radiť a radiť... Nepociťoval som žiadne rázne vibrácie! Prevodovka: radenie 6 prevodových stupňov je takmer nehlučné a celkom presné, trafiť neutrál je len sila zvyku. Rám je na 125-ku mohutný a pevný. Podvozok je mäkší, chcelo by to niečo tvrdšie, ale celkom vyhovujúci.
![]() |
Posed je tvrdo športový... Veľa známych povedalo, že posed na RS-ke je až brutálne športový... Brzdy sú vyhovujúce pri jazde pre jedného. Jeden kotúč stráca svoju účinnosť pri jazde vo dvoch, vtedy treba tlačiť na brzdu celou rukou pri rýchlom a prudkom brzdení. Inak brzdenie jedným, max. dvoma prstami, je úplne postačujúce. Sedadlo spolujazdca je celkom pohodlné, nie je až tak vysoko, a tak spolujazdec nepociťuje nejaký silný nápor vetra. Predné plexi je robené tak, že keď človek zaľahne úplne na nádrž, tak zažije možno bezvetrie. Jazdné vlastnosti v mojich možnostiach perfektné. Ovládateľnosť takej ľahkej motorky (144 kg) je proste niečo krásne. Vzhľad - každý ma upozorňoval že mi bude strašné malá, moja výška je 185 cm a je mi vyhovujúca a zatiaľ mi nikto nepovedal že to vyzerá zle, alebo niečo podobné, takže veľkosti motorky sa určíte nebojte a v konečnom dôsledku aj tak nejde o výzor, ale o zážitok z jazdenia.
![]() |
Za celé leto ma ešte nesklamala. Aprilia RS je určite pre začínajúceho motorkára lahôdka, na ktorej sa naučí správne klopiť, reagovať na zmeny počasia, premávku a podobne.
![]() |
Motor
Rotax 123 alebo Rotax 122
Výkon: 22kW pri 11 250 ot./min.
Vŕtanie x zdvih: 54 x 54,5 mm
Obsah: 124,8 ccm
Kompresný pomer: 12,5 (+-0,5): 1
Karburátor: Dell'Orto PHBH 28 BD alebo VHSB 34 LD
Zapaľovanie: elektronické + CDI
Štartér: elektrický
Alternátor: 12V-180W
Prevodovka: 6-stupňová
Primárny prevod: ozubenie
Sekundárny prevod: reťaz
Spojka: viaclamelová v olejovom kúpeli
Mazanie: oddelené, pomocou čerpadla s intenzitou (0,9-2%)
![]() |
Podvozok
Dvojitý rám z hliníkovej zliatiny vystužený rebrovaním
Predné odpruženie: obrátená teleskopická vidlica, 40 mm, zdvih 120 mm
Zadné odpruženie: asymetrická kyvná vidlica s centrálnym tlmičom, zdvih 120 mm
Brzdy: predná: kotúčová 320 mm, 4-piestikový strmeň, zadná: kotúčová 220 mm, 2-piestikový strmeň
Kolesá: z ľahkej zliatiny, predné: 3,00 x 17, zadné 4,00 x 17
Pneumatiky: radiálne bezdušové, predné: 110/70 ZR 17, zadné: 150/60 ZR 17
Tech. údaje prebraté zo stránky www.aprilia.mysteria.cz
Pridané: 28.09.2005 Autor: exploit Zdieľať
Súvisiace články:

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!