Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2417 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28827
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17152)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11675)
Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (2)  [Verzia pre tlač] Tlač

Zraz motocyklov MANET 90 - 16. ročník, Ružomberok, 11. 9. 2021

 Zdieľať

Pridané: 26.09.2021 Autor: robart
Čitatelia: 4509 [História]

Manet 90 je prvý slovenský motocykel, ktorý sa u nás vyrábal sériovo. Napriek tomu, že Česi ho označujú za svoj výtvor, ktorý boli donútení v rámci "obnovy poľnohospodárskeho Slovenska" darovať na výrobu na Považie, pravda je iná.

V Ružomberku sa vďaka organizátorovi, ktorým je Marián Sila, uskutočnil už 16. ročník stretnutia týchto jednovalcových dvojpiestov.

Je pravda, že na konštrukcii motocykla sa podieľali českí konštruktéri (Žniva, Ullman, Sklenář). Nešli na Považie nebodaj za trest, ale za lepšími podmienkami a hlavne kvôli možnosti realizácie vlastných vízií, ktoré im v tom čase v už zavedených českých motocyklových fabrikách neprešli. Takže konštrukcia a návrh prebiehali na Slovensku spolu so slovenskými prispievateľmi (Sedlák, Režňák, Jandušík). Svedčí o tom aj to, že českí konštruktéri zostali na Slovensku aj po skončení výroby Maneta.

Manet sa vyrábal krátko, musel ustúpiť zbrojárskej výrobe. Aj tak však má dosť priaznivcov, a ceny zachovalých strojov stúpajú nad trojtisícové sumy v eurách! Pritom to nie je žiadny silný stroj, dokáže sa pohybovať tak do 70 km/h. Najväčšiu historickú hodnotu majú pôvodné, nerenovované stroje. Pri renovácii je problém trafiť hlavne pôvodný odtieň, preto boli na stretnutí nehomogénne farby jednotlivých ročníkov. Prvé stroje z roku 1947 boli v slonovej farbe (najbližší je RAL1014), tých je najmenej, vyrobilo sa len 366 kusov. V tejto farbe tento rok nebol na stretnutí žiadny stroj.

Modré zátišie.
Modré zátišie.

Zelený krásavec
Zelený krásavec

...náradie spratané...
...náradie spratané...

V roku 1948 to už bolo vyrobených 10975 strojov, ktoré mali modrú metalízu (najbližšia metalíza je RAL5025, obyčajný odtieň však RAL5012). V roku 1949 bolo vyrobených 11018 strojov v zelenom odtieni (asi RAL6005), roku 1950 ešte dobiehali zelené a nastupovali červené (asi RAL3011), spolu 10255 kusov, a v poslednom roku výroby, 1951, to boli už len červené v počte 5016. Teda v dnešnom ponímaní to boli vlastne limitované ročné farebné edície :)

Nepôvodná farba a chromovanie. Už takto kúpený stroj pre 30 rokmi.
Nepôvodná farba a chromovanie. Už takto kúpený stroj pre 30 rokmi.

Video: 16. ročník zrazu MANET 90 v Ružomberku

Po výstave pred ružomberským hotelom Kultúra sa účastníci na historických strojoch vybrali na klasický výjazd okolo Liptovskej Mary. Tak akurát na parádnu kochačku pre 70-ročné stroje.

Spoločné foto pred výjazdom.
Spoločné foto pred výjazdom.

Faktické údaje som čerpal z knihy MANET 90 od Zdena Metzkera, ktorý pracoval v priamo v Považských strojárňach v konštrukcii motocyklov.

Pridané: 26.09.2021 Autor: robart Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (2)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria