Anketa:
BMW R 1300 GS na 5 chladivých dní
ZdieľaťPridané: 06.03.2024 Autor: Bukic
Čitatelia: 5410 [Novinky - Predstavujeme]
Ahoj. Rád by som sa s vami podelil o tento výnimočný zážitok, kedy ráno, keď som sa zobudil, som nemal ani tušenia, že čo mi nasledujúcich 5 dní prinesie.
BMW R 1300 GS
Ahoj všetkým a zvlášť Beemerom.
Dostalo sa mi na 5 dní do ruky BMW R 1300 GS zhodou viacerých negatívnych a potom už len pozitívnych udalostí. Vonku je okolo 13 ° a zubaté slniečko, tak som sa rozhodol, že skočím poriadnou obkľukou do servisu s mojim BMW F 750 GS, kým je ešte v záruke, nech sa mi pozrú na vodnú pumpu, pretože mi z nej kvapkala chladiaca kvapalina. Na garáži zisťujem, že mi chladiaca kvapalina prestala kvapkať a začala tiecť. Volám do servisu že čo s tým, že im to tam doveziem po vlastnej osi. Prijímací technik v Žiline ma okamžite stopol, že je to príliš veľké riziko, a že si mám zavolať BMW asistenčnú službu. No paráda a je po zábave.
Asistenčná služba fungovala stopercentne, za chvíľku som mal pred garážou odťahovku. Ponúkali mi aj náhradné vozidlo, ale zároveň oznámili že iba auto. O motorke nebola reč. Prijímací technik ma ale vyviedol z omylu a povedal, že mi môžu požičať aj motorku. Tak ležérne sa pýtam, že čo majú voľné, však v takejto kose, či má vôbec význam si niečo požičiavať a hlavne od zajtra má zase pršať. Technik mi takisto ležérnym hlasom oznamuje že voľná je R 1300. Musel som sa chytiť brány a poriadne sa rozdýchať. Neexistuje žiadne počasie, ktoré by ma donútilo odmietnuť takúto ponuku. Sadám s chlapcami do odťahovky a vyrážam smer MD-Bavaria Žilina.
Odteraz začína tá pozitívna časť. Na showroome nasleduje podanie rúk, úsmevy, dobrá káva, trochu administratívy, podpis a nevyhnutná inštruktáž k ovládačom motorky. Našťastie väčšina mi bola známa už z mojej 750ky. K tempomatu pribudol radar vpredu aj vzadu a názov adaptívny, upozornil ma na chovanie radaru, že môže motorku spomaliť alebo zrýchliť v reakcii na vozidlo ktoré je predo mnou, aby som nebol z toho prekvapený, že čo sa deje. Motorka dokáže dávať rôzne výstrahy pred vozidlami vpredu, vzadu, dokonca aj po stranách. No skrátka robí všetko preto aby, som sa vrátil v zdraví domov. Podvozok sa vraj prispôsobuje sám, vzhľadom na zvolený jazdný režim, a nemusím dokonca ani nastaviť, že či som sám, alebo dvaja, alebo s batožinou, motorka si ma odváži. Je to super a o starosť menej. Samozrejme tej výbavy je tam omnoho viacej, ale manuál má minimálne 200 strán. To sem ťahať nebudem.
Všimol som si že niektorí zamestnanci showroomu kútikom oka sledujú moje reakcie na motorku. Očividne je tá motorka pýchou predajne. Vyvíja to na mňa tlak, aby som tú novinku niekde nedochrámal. Pri výjazde z predajne som potupne odskackal.
Najprv som si myslel že ten motor je hotový agresor a či ho vôbec zvládnem, ale zistil som že to je reakcia stuhnutej spojky, hneď jak sa motor zohrial, tak rozbehy boli v pohode. Navyše stroj je tesne po zábehu. Viackrát sa mi to už nestalo.
Ale aj tak som si pre istotu prepol motor to režimu Rain, aspoň do chvíle, kým nevyjdem zo Žiliny. Zo Žiliny nejdem domov, ale idem sa voziť. V pomalom tempe som si skúšal len tak obchádzať kanále a rôzne nerovnosti. Bola sranda pozorovať, ako sa ten veľký dvojvalcový bachor podomnou prehadzuje zo strany na stranu bez protestu. Za Rajcom sme už kamoši, a ja prepínam motor na Road. Je mi jasné že v motorke sa toho prestavilo omnoho vyše, ja to vnímam ako kratší plyn. Ale aj tak, motorka sa prebudila k životu, všetko je také rezkejšie, ako keby bola ľahká ako pierko. To som ešte netušil, čo sa stane keď prepnem na režim Dynamit.(podobnosť so slovom Dynamic je čisto náhodná) Ale o tom
neskôr.
Konečne sa predo mnou objavila rovinka a na nej akési auto. Len tak zo zvyku som kopol do qvickshiftru o stupeň dole a potiahol plyn. Celkom zreteľne si pamätám ako sa mi v prilbe ozval výkrik ,,do prdele,,. Ten týpek v tom aute, podľa mňa, zaregistroval len moje zadné svetla keď som brzdil pred ďalšou zatáčku. Nechápem ako to je možné, ale každý predbiehaci manéver končil niekde pri 160kmh. Báwo sa chovalo ako keby nič, to len ten tachometer tak blbol.
V hlave som začal prehodnocovať môj vzťah k vodičáku, navyše vonku bolo len 12°. Na rade bol Kľak potom Bojnice, Homolka a domov.
Na Kľaku ma čakala frézovaná silzká cesta, mokro a na tachometri 10-20kmh.. Bojnice a Homolka kto to pozná, tak je to jasné, krásna cesta, krásne zákruty a nebudem vás zdržovať tým, jak úžasné tie zákruty dokáže zvládnuť. Pretože ona to musí úžasne zvládnuť, lebo stojí hromadu peňazí. Zameriam sa na emócie a tie boli v Bojniciach na námestíčku. Zaradená dvojka a pri otáčkach medzi 4 a 5000 má taký Chuligánsky zvukový prejav. Motorka pritiahla pozornosť takmer celého námestia. Dosť sa mi to ľúbilo, a používal som to častejšie. Len tak pre zábavu.
A keď už sme pritom zvuku, je tu aj jedna tienistá stránka. Mechanický zvuk motora. Keby som nevedel že u BMW motoriek je takýto hurhaj motora normálny, tak by som z bazáru takúto motorku ani nekúpil, aj keby bola za polovičnú cenu. Našťastie ako pribúdali kilometre, tak som si na ten zvuk zvykol a prestal som ho vnímať. Večer som si dal pohárik slivovice a poprosil vševidiaceho boha pokút za rýchlosť, nech je ku mne milostivý.
Ďalší deň mi pršalo, alebo len mrholilo, strašná kosa, ocenil som hodne dobrú aerodynamiku. Elektricky ovládaný štít + nejaké deflektory zaistili že som ostalsuchý, alebo ešte inak, nebol som mokrý. Keď mi zmoklo plexisklo na prilbe stačilo spustiť dolu štítok vietor mi prilbu ofúkol a zase som čosi videl. Takže tiež dobre. Moje bývalé motorky, aj táto čo mám, mali vyhrievané rukoväte, ale nikdy som ich nepoužil. Na tejto som sa rozhodol, že to zapnem a našiel som v menu aj vyhrievané sedlo. No jeba jebovitá mať guľky v teple, no čo si budeme hovoriť... V daždi toho človek moc nenašpekuluje, dal som niečo málo cez 100 km a radšej som šiel domov.
Teraz spravím skok rovno do krajšieho počasia, síce stále zima, ale aspoň slnko. Čo si som zase pojazdil, vymietol zopár zákrut, prehrial pneumatiky, ale hlavne som si našiel rovinku za ňou pár zákrut, a zapol režim dynamit. Ešte spomeniem že som si s motorkou spároval telefón, zapol originál BMW aplikáciu ktorá zaznamenáva všetky jazdné údaje. Medzi všetkými možnými záznamamy z jazdy, sú aj uhol náklonu a preťaženie pri rozbehu a brzdení. Keď to porovnám so 750kov, tak najväčší rozdiel je pri akcelerácii. 750 dáva 1,3 G a to je celkom slušné. Šikovný motorkár da na mojej 100 za 3,9 s. Ja určite nie a preto sa mi viac páči ten údaj s preťažením. Na 1300ke bolo namerané 2,1 G. To znamená že moje telo v tej chvíli vážilo cez 300 kg. O čo ide? Keď sa človek zle pripraví na takúto akceleráciu, tak sa nemusí na tej motorke udržať. Čím viac sa pravačka od preťaženia otvára tým viac motorka zrýchľuje. Tento nerovný súboj stopol až obmedzovač.
Je tam ešte jeden režim Dynamic Pro, ten som ani neštudoval čo všetko dokáže, pravdepodobne sa tam dajú všetky tie hodnoty nastaviť manuálne. Dával som si záležať, aby som ho tam náhodou neklikol. Ktohovie čo tam bolo nastavené.
Tie záznamy náklonu sú tiež super, bez problémov na ľadovej ceste som dal 42 °. No a zase lepšie ako na 750ke.
Bol ešte jeden pekný slnečný deň, dokonca teplota okolo 15 až 17°, bral som so sebou aj svoju Beautiful. A tu je asi najväčší rozdiel oproti mojej 750ke. 1300vka ani netušila že na nej sedíme dvaja, teda asi tušila, lebo si nás isto pred cestou odvážila, ale motor, to je fakt reaktor alebo čo. Motorka nestratila nič zo svojej hravosti ani ľahkosti, takže zase dobre, teda asi až moc dobre, teda pre mňa určite veľmi dobre.
A ešte na jednu vec som prišiel počas jazdenia, akože fakt mi skoro padla brada. Zistil som, že motorka pokaždé keď zastavím niekde na semaforoch, alebo keď nastupujem, tak dosiahnem na zem tak, že mám pokrčené kolená. Keď som pred garážou brzdami skúšal, koľko sa utopí predná vidlica (0,0nič), tak motorka nestihla znížiť podvozok a ja som len tak tak dočiahol na zem. Takže zase dobre, hlavne dobrá správa pre tých menších, alebo ženské.
Motorku som do Žiliny vracal s veľkou traumou. Dal som na rozlúčku Homôlku, Bojnice, Šturec... Keď sa ma pýtali, že ako som bol s motorkou spokojný a či som si to užil, no čo som mal povedať? Ako do jednej vety povedať toto všetko čo som tu napísal. Tak som povedal len že dobre, že je to dosť dobre. Moja motorka ešte nebola hotová, tak mi ponúkli že majú dole šatňu, že si tam môžem odložiť motorkárske veci, kým sa nevrátim po opravenú motorku. Že ako? Ďalšia emócia. Dorazili ma tým, že v rámci služieb zákazníkovi vybavili taxík na vlakovú stanicu a že keď zase prídem vlakom do Žiliny pre motorku, tak si mám ten taxík znovu objednať na ich náklady.
Za tých 5 dní a 611 km som toho zažil akurát tak aby sa mi vštepili vlastnosti tejto motorky trošku pod kožu. A nejde iba o motorku, ale ide o celkový prístup BMW k zákazníkovy. A takže mi len ostáva poďakovať sa BMW MD-Bavaria Žilina Za tento neobyčajný, aj keď trochu chladivý zážitok. Teda pre mňa to bol zážitok, pre nich zrejme len bežný pracovný deň.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | BMW |
Model: | R 1300 GS |
Rok: | 2024 |
Novinka: | NOVINKA 2024 |
Kategória: | Cestovné enduro |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalcový boxer (4T) |
Objem: | 1300 ccm |
Max. výkon: | 145.5 k (107.0 kW) / 7750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 149 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 13.3 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 106.50 x 73.00 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC variabil. časovanie ShiftCam (4V) |
Chladenie: | vzduchom a kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan |
Zdvih vpredu: | 190 mm |
Zdvih vzadu: | 200 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová, 4 piestik, radiálna |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 285 mm |
Pneu vzadu: | 170/60-R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 237 kg |
Výška sedla: | 850 mm |
Rázvor: | 1518 mm |
Dĺžka: | 2212 mm |
Šírka: | 1000 mm |
Objem nádrže: | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 225 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.39 s |
Spotreba paliva: | 4.8 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 296 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | za príplatok |
LED smerovky: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | za príplatok |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii |
Vyhrievané sedlo: | za príplatok |
Elektronicky nastaviteľné plexi: | za príplatok |
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Iná výbava: | za príplatok vypletané kolesá |
Poznámka: | |
Poznámka: | EVO Telelever a EVO Paralever II, Variabilné časovanie ventilov ShiftCam Cena 11/2023: od 18 690 EUR |
Pridané: 06.03.2024 Autor: Bukic Zdieľať