Anketa:
Ako na to - Pamir Highway trip – administratívny postup
ZdieľaťPridané: Dnes Autor: KaTeM
Čitatelia: 2180 [Mototuristika - Ázia - Dobré Rady]
Pravidelne chodím na motodovlenky, ale táto bola moja prvá, kde som musel toho riešiť ďaleko viac ako len to, čo si zobrať na oblečenie a aké pneu obuť. Preto som sa rozhodol zosumarizovať všetky informácie na jednu kopu, keďže za najnáročnejšie považujem nie „AKO VYBAVIŤ PAPIERE“, ale „KTORÉ PAPIERE VYBAVIŤ“.
Zdrojom informácií pre nás boli cestovatelia ako Robo, Boris, Lukáš. Na odporúčanie od Roba sme si dali poriadne zoservisovať podvozok (pozn. nepomohlo). Prvotný odhad nákladov na túto dovolenku je dostať sa pod 4000 €. Trvanie 28 dní. Tento postup bol písaný v 5/2024 s korektúrou v 9/2024.
Príprava
-
A. Vybrali sme destináciu, naplánovali trasu a body záujmu, ktoré by sme chceli vidieť.
-
B. Do Kirgizska sme sa rozhodli motorky poslať, tam pojazdíme a následne prídeme na motorkách domov, keďže nemáme toľko času aby sme na nich išli tam aj späť.
-
C. Pre transport motoriek sme vybrali spoločnosť ADVFactory, ktorá sa takýmito prepravami zaoberá roky. Zvažovali sme aj klasických dopravcov/zasielateľov, problém bol, že nám nevedeli poskytnúť službu „vybavenia“ papierov v Kirgizsku, museli by sme to riešiť sami, na čo sme nemali ani chuť ani čas.
-
D. Pre cestu domov pripadali 3 alternatívy:
-
a. Trasa cez Rusko a Lotyšsko
zvolili sme túto možnosť ako najrýchlejšiu a najjednoduchšiu (obmedzenie je, že nie je možné používať naše platobné karty v Rusku, potrebné vybaviť „strachovku“ pre Rusko a Kazachstan)
-
b. Trasa cez Kazachstan/Uzbekistan → Kaspické more → Azerbajdžan → Gruzínsko a Turecko domov
táto možnosť bola zavrhnutá z dôvodu nevyspytateľnosti v akom režime a ako často premáva loď cez Kaspické more, nakoľko nemá stanovené pevné dni ani časy odchodov. Ďalším problémom je Azerbajdžan, ktorý je stále uzavretý. Tiež by isto neboli radi, keďže máme v pasoch razítka z Arménska.
-
c. Trasa cez Turkménsko a Irán
Pre Turkménsko by sme potrebovali vybaviť víza, tak isto aj pre Irán, s Iránom sú spojené ale ďalšie komplikácie. V Iráne, tak ako aj v Rusku, nie je možné platiť našimi platobnými kartami, a pre vstup do Iránu s vlastnou motorkou by sme museli riešiť CDP (carnet de passage). Ten vydávajú najbližšie v CZ, museli by sme zaň platiť, zložiť za motorky zálohu, ktorú vraj nie je potom tak jednoduché od tohto poskytovateľa dostať späť. Je tu ešte druhá možnosť, v Iráne funguje nejaká „agentúra“, ktorá vyšle na dohodnuté miesto, čas a hraničný prechod človeka, ktorý vám pomôže s prechodom, cena je okolo 300 dolárov. Za tranzit krajinou nám to prišlo ako príliš veľká a drahá komplikácia.
Proces ADVFactory
-
A. Kontaktovali sme ADVFactory v novembri.
-
B. Po niekoľkých dňoch nám prišiel návrh zmluvy, podmienky, a zoznam vecí, ktoré môžeme poslať s motorkami.
-
C. Zmluvu sme mali podpísať, zaplatiť zálohu, poslať im sken zmluvy, oni ho podpíšu až keď k ním príde záloha (WTF???).
V zmluve bolo viacero chýb, takže sme to museli niekoľko x otočiť mailovo, až kým sme dostali zmluvu s parametrami aké sme požadovali)
-
D. Cena prepravy za motorku bola 1050 € do kirgizského Biškeku, do hotela Salut, záloha 450 € hneď, doplatok najneskôr do 1. 5. (motorky sa nakladali 5. 5.)
-
E. na ďalšie mesiace sme s ADVfactory neriešili nič.
-
F. Keďže ani na konci marca sme nemali žiadne nové informácie, kontaktovali sme ich hneď začiatkom apríla.
-
G. Dostali sme odpoveď, že čoskoro nám zašlú inštrukcie, tie prišli asi po týždni.
-
H. V inštrukciách sme sa dozvedeli, že zoznam prepravovaných vecí s motorkou sa výrazne zúžil, prepravovať už nebolo možné osobné veci, oblečenie, nepremoky, elektroniku, jedlo, hygienické potreby, kempingové vybavenie...
Do povoleného zoznamu sa dostali prilba, bunda, nohavice, čižmy, spacák, stan a tým zoznam skončil. Nakoniec bolo možné zobrať aj nejaké náradie.
-
I. Nasledovná komunikácia, čo sa stalo, prečo sa stalo a prečo sa jednostranne zmenili podmienky bola veľmi komplikovaná, odpoveď chodila 1 x za 2 - 3 dni.
-
J. Celkovo mi chýbali informácie napr. či na prilby majú nejakú osve bedňu, ktorá je vystlaná aby sa prilby neobili, kedy, ako, kde, komu odovzdať motorky, že môžeme vziať nejaké náradie sme sa dozvedeli cez Facebook chat ADVFactory, v oficiálnej mailovej komunikácii nám to nebolo potvrdené. Komunikácia bola náročná, napísali sme im 3 otázky a dostali sme na prvý pokus max. odpoveď na jednu.
-
K. Len tak mimochodom bolo spomenuté v jednom maily, kam máme doviezť motorky, adresa ale nebola zhodná s adresu, ktorú majú uvedenú na webe, po upozornení povedali, že to opravia, do dnes je tam uvedená stará adresa. Tak som to opätovne overoval cez facebook.
-
L. Motorky sme doviezli v dohodnutý deň a čas do PL. (je možné odovzdať ich aj v sobotu do 13:00 hod.; na nedeľu by bolo potrebné separátne sa dohodnúť)
-
M. V areáli nám chlap podal 1 x A4 kde sme mali vyplniť meno, destináciu, motorku, počet kufrov. Na otázky čo sa môže brať, čo nie, nevedel odpoveď. Motorky sme dali do haly a zo strany ADVFactory to bolo považované za vybavené, tak sme ich dotazovali, či nám dajú nejaké potvrdenie o prevzatí motoriek (v hodnote asi za 35 000 €). Tak sme si mohli odfotiť ten papier čo sme im vypísali – úžasné.
-
N. Následne sme mailovo žiadali o nejaký dokument, ktorý by potvrdzoval, že sme im motorky odovzdali a že ich od nás oni prevzali. Neboli sme úspešní.
-
O. V poslednom kroku sme si pýtali od ADVFactory VOZ, vremeni voz, dostali sme info, že dokument dostaneme pri prevzatí motoriek. Pri štandardnom prechode hraníc by ste tento dokument dostali na vstupe, a následne je dôležité mať ho pri výstupe z krajiny. V tomto prípade nám ho museli vybaviť oni.
-
P. Keďže sa môže stať, že sa kamión s motorkami zdrží niekde na hraniciach naplánovali sme si to tak, že motorky mali byť k 1. 6. v Biškeku a tam nás počkajú v hoteli Salut do 16. 6., kým priletíme.
-
Q. Pri odovzdávaní motoriek sme mali 2 možnosti
-
a. nechať poodomykané kufre, keby sa do nich chceli pozrieť colníci
-
b. dať kľúče od kufrov na motorku (v mojom prípade mám 1 kľúč od moto aj od kufrov)
To si hovorím, že snáď nebudú takí blbí, že nechajú kľúče od motorky na motorke a dajú ich na recepciu → bol to omyl, skoro 3 týždne som mal kľúče od motorky na motorke pred hotelom.
Celkovo služby ADVFactory sú asi dobré a určite sú užitočné, žiaľ, stroskotáva to na komunikácii a detailoch. Hodnotenie na Facebooku plne zodpovedá, 3 hviezdičky z 5. Motorku vám tam dostanú, ale treba sa pripraviť na zložitú komunikáciu, ťahanie informácií ako z chlpatej deky a aj nejaké to drobné poškodenie motorky. (Ja som mal strhnutý šrob na kufri, ďalší mal postrácané šróbiky ako mu demontovali držiak na navigáciu, no a najväčšie poškodenie bolo poriadne zodratý ráfik kolesa pravdepodobne od gurtne → toto bolo následne cez reklamáciu vyriešené.
Proces letenky
-
A. najlacnejšie to vychádzalo cez KIWI.cz, letenka s príručnou 8 kg batožinou a miestenkami stála cca 230 €
-
B. Odlet zo Schwechatu, prestup Istanbul
-
C. Letenky sme kupovali na prelome január/február, teda 2 mesiace predtým ako sme sa dozvedeli že nám ADVFactory nevezme všetku batožinu.
-
D. Následne sme teda dokupovali podpalubnú batožinu za 75 €
-
E. Rovno sme si Bookli aj ubytovanie v hoteli Salut, ten ponúkal aj službu transferu z letiska tak sme vzali aj tú.
Proces vybavovania víz
-
A. Budeme prechádzať krajinami Kirgizsko, Tadžikistan, Uzbekistan, Kazachstan, Rusko, Lotyšsko, Litva, Poľsko, Slovensko.
-
B. Víza sú potrebné do Ruska, (do Tadžikistanu nie sú potrebné víza od 1. 5. 2024 – my sme si o ne požiadali bohužiaľ ešte v apríli.
-
C. Víza sme chceli komplet riešiť cez Eviza.sk
-
D. Kontaktoval som ich v januári, kde som dostal odpoveď, že s tadžickými vízami je problém, a nechcú ich vybavovať, lebo im ich Tadžikistan často bezdôvodne zamieta.
-
E. Tadžické víza sme teda riešili individuálne, našťastie sme sa dozvedeli, že sa dajú vybaviť aj elektronicky, na stránke www.evisa.tj/index.evisa.html
-
a. ak chcete prejsť známu Pamir Highway, budete vstupovať do Gorno-Badakhshan autonómneho regiónu. Preto pri vybavovaní víz sme ihneď požiadali aj o toto povolenie (GBAO Permit).
-
b. vydanie víz trvalo asi 2 týždne, počas procesu si vyžiadali ešte doplnkové informácie o ubytovaní a trase, tak sme im zaslali printscreeny z rezervácie ubytovania cez booking.
-
c. následne nám prišli schválené víza do mailu, vytlačil som si ich viac x
-
d. cena víz + GBAO - 50 $
-
F. Ruské víza sme riešili cez Eviza.sk, k štandardným turistickým 1-2 vstupovým vízam pribúda možnosť elektronických víz, sú výrazne lacnejšie, platia 60 dní od vydania, a v Rusku môžete zotrvať max 16 dní. Vybavené boli cca do 2 týždňov od zaslania kompletných informácií. Pre naše potreby tranzitu sú postačujúce. Prišli nám elektronicky, vytlačil som si ich niekoľko x.
-
a. Cena Ruských víz 75 $.
-
b. BOLA TO CHYBA!!! S eVisami sa nedá ísť do Ruska z Kazachstanu, pretože len niektoré hraničné priechody akceptujú Eviza, a Kazachstan ani jeden takýto prechod nemá.
-
c. Vybavili sme v Biškeku tranzitné víza
-
i. Víza sa vybavujú na ruskej ambasáde, vstup je zozadu cez „mreže“.
-
ii. Aby ste vstúpil dnu potrebujete mať vypísanú elektronickú žiadosť na stránke visa.kdmid.ru/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR0Sz16zSk-nLZcMFIG_7YAsHIA9Tb6w7HWYKqDADKYrqvugJEVgM0OfNv4_aem_P0ZnLYJGWyWMhAU9tav2GQ vďaka tejto žiadosti sa dostanete na zoznam, na základe ktorého vás chlap pustí dnu cez mreže.
-
iii. Potrebujete mať v papierovej podobe poistku, TP, vytlačenú žiadosť, fotku,... Všetky požadované dokumenty sú uvedené TU kyrgyz.mid.ru/ru/visa/visa_issues/
(my sme to mali v elektronickej, takže sme zháňali miesto kde sa odfotiť a vytlačiť papiere v okolí ambasády je takýchto miest dosť, stačí mať oči otvorené.
-
iv. Platiť sa dá jedine v hotovosti v miestnej mene.
-
v. Po podaní žiadosti vám oznámia kedy budú víza, chlap pri mrežiach vás opäť pustí dnu lebo ste na zozname.
Ďalšie povolenia
-
A. Pre Kirgizsko je potrebný pre niektoré oblasti Borderpermit, tento dokument je potrebné mať pri sebe v prípade, že by vás zastavila kontrola v danej oblasti, taktiež na oficiálnych cestách do týchto oblastí sú kontroly, kde ho od vás pýtajú. Vybavenie dokumentu trvá cca týždeň, môžete si to vybaviť sami, alebo ako my využili sme služby ountravela.com, kde nám ho vybavili, a doručili nám ho následne na recepciu hotela Salut v Biškeku (ten hotel kde prídu motorky). Cena 35 $.
-
B. Hraničný priechod medzi Kirgizskom a Tadžikistanom na M41 (Pamir Highway) je uzavretý pre miestnych. Turisti môžu tieto hranice prekročiť, ale je potrebné „nahlásiť sa“ na prechod hranicami.
-
a. je potrebné zaslať mail so zámerom, že chcete prekročiť hranicu na info@tourism.gov.kg
-
b. odtiaľ vám príde odpoveď s niekoľkými kontaktmi na cestovné kancelárie, ktoré vám s tým „pomôžu“
-
c. Služba je samozrejme spoplatnená v rozsahu 15-25 $/osoba. Nie všetkým je možné zaplatiť online, preto je lepšie napísať a informovať sa o možnostiach do všetkých kancelárií.
-
d. následne im zašlete sken pasu a TP, oni niekde vypíšu žiadosť, zašlú ju a prechod hranicami je bezproblémový.
-
e. Na hraniciach nahlásime dátum kedy im mala byť doručená žiadosť, aby si nás vedeli nájsť.
Ďalšie informácie
-
A. Majte so sebou dostatočný počet kópií Tadžických víz/GBAO
-
B. Majte so sebou dostatočný počet kópií Borderpermitu
-
C. Majte so sebou dostatočný počet kópií PASU
-
D. Majte so sebou dostatočný počet kópií poistnej zmluvy (cestovné poistenie)
-
E. Majte so sebou kópiu TP (pozn. v Kirgizsku a Taji nie je úplne jednoduché mimo hlavných miest nájsť tlačiareň alebo skener
-
F. V Kyrgyzstane dosť fungujú na Whatsappe
-
G. V Kyrgyzstane sa nám stalo, že bankomat vám na jeden výber nedá viac ako 8000 Somov (70 - 80 €)
-
H. V Tadžikistane sa dá na pumpe platiť kartou len v okolí Dušanbe
-
I. Na naše prekvapenie, keď sme platili v dolároch, alebo menili ich u priekupníka (Tadžikistan), tak za malé bankovky dávajú horší kurz, alebo ich vôbec nechcú. Pýtajú veľké bankovky. (Doteraz som mal skúsenosti pri platbe s cudzou ako miestnou menou, že práve pýtali malé bankovky.)
Verím, že týmto článkom som niekomu zjednodušil život pri plánovaní cesty.
Pridané: Dnes Autor: KaTeM Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
Galéria ku článku:
Vaše najnovšie videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!