Anketa:
Kompa na Váhu pri Vlčanoch, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Kompa premáva denne od 6:00-20:00. Aktuálnu situáciu na kompe si môžete zistiť na telefónnom čísle 0903 654 767. Stanovisko kompy sa nachádza na pravom brehu rieky Váh, v obci Vlčany časť Somola, na 40 riečnom kilometri. Kompa je závesná, bezmotorová. Poháňa ju iba prúd rieky tesne pod priehradou Selice, poslednou na vážskej kaskáde.
Závesné kompy využívajú pre pohon prúd vody v rieke tak, že sa telesom kompy vytvorí šikmá plocha a hydrodynamická sila tlačí loď k jednému, alebo druhému brehu, pričom je kompa stále zavesená na dvoch nastaviteľných lanách, ktoré sa pohybujú na kladkách na nosnom lane napnutom cez rieku.
Video: Kompa Vlčany - dokument
Fotogaléria:
05.03.2012 - Saturn

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Nitriansky kraj |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | Saturn 05.03.2012 (13:00) |
Poloha: | N 48.042 E 17.965 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 60858 |
Nadmorská výška: | 115.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Komoča - OázaCamp, Slovensko | Kemping | 10.6 km J |
2. | Motosekáč ANITEX - Tešedíkovo, Slovensko | Moto shop | 11.1 km SZ |
3. | Gyros & pizza house, Šaľa, Slovensko | Reštaurácia | 13.6 km SZ |
4. | Viper Design - ladené koncovky výfukov, Slovensko | Moto shop | 13.6 km SZ |
5. | Drevený most Kolárovo - najdlhší riečny drevený most v Európe, Slovensko | Zaujímavosť | 13.8 km J |
6. | Plávajúci vodný mlyn - Kolárovo, Slovensko | Pamiatka | 13.8 km J |
7. | Styx (Yamaha) Šaľa, Slovensko | Moto shop | 14.6 km SZ |
8. | Motoshop morka.sk, Slovensko | Moto shop | 14.6 km SZ |
9. | Penzión Emília, Polný Kesov (termálna voda), Slovensko | Penzión | 15.1 km SV |
10. | Moped-Slovakia, Kolárovo, Slovensko | Moto shop | 15.3 km J |
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!