Anketa:
Priehrada Vajont, Taliansko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Deviaty október 1963, 22:39: Z hory Monte Toc nad priehradou Vajont v Taliansku, asi 100 km severne od Benátok sa odtrhlo 270 miliónov metrov kubických hornín a zosunulo sa do vodného diela. Objem hmôt bol väčší ako samotný objem nádrže, pre porovnanie je to o niečo menej ako je objem Liptovskej Mary. Celé to trvalo asi 45 sekúnd. V nádrži sa zdvihla mohutná vlna, ktorá dosiahla veľkosť 235 metrov, preliala sa rýchlosťou 100 km/h cez betónový múr a rozliala sa do údolia rieky Piavy. Vlne predchádzal mohutný víchor, dve minúty po zosuve zaliala mestečko Longarone. Oficiálne straty na životoch nie sú jednotné, podľa najoptimistickejších údajov zahynulo 1900 spiacich ľudí, podľa najpesimistickejších o tisícku viac. Príroda potiahla šnúrku splachovača...
viac info: marusic.blog.sme.sk/c/155366/Ked-sa-vodna-nadrz-zmeni-na-splachovac.html
Fotogaléria:
07.08.2012 - Saturn

07.08.2012 - Saturn

Detaily:
Krajina: | Taliansko |
Región: | Dolomity |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | Saturn 08.08.2012 (09:00) |
Poloha: | N 46.268 E 12.330 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 24049 |
Nadmorská výška: | 720.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
východné Dolomity, 50km od Cortiny d´Ampezzo ....
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Passo Duran, Taliansko | Priesmyk | 18.9 km Z |
2. | Bed and Breakfast Moizza, Taliansko | Penzión | 19.5 km SZ |
3. | Okolo Lago di Barcis, cesta SR251, Taliansko | Trasa | 19.6 km JV |
4. | Passo di Mauria, Taliansko | Priesmyk | 25.3 km SV |
5. | Camping Alleghe, Taliansko | Kemping | 28.5 km SZ |
6. | Sella Ciampigotto, Taliansko | Priesmyk | 31.1 km SV |
7. | Passo Giau, Taliansko | Priesmyk | 31.9 km SZ |
8. | Albergo Larese, Taliansko | Penzión | 32.3 km S |
9. | San Boldo Pass, Taliansko | Priesmyk | 32.6 km J |
10. | Cortina d´ Ampezzo, Taliansko | Mesto | 33.1 km SZ |
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!