Anketa:
Privát v obci Badljevina, Chorvátsko - Bod záujmu - Ubytovanie
Ubytovanie v súkromnom dome s polpenziou, pre maximálne 7 osôb. Domáci sú príjemní ľudia, neskazení komerciou ako pri mori, srdeční, ochotne vybrali svoje auto z garáže aby som tam dal svoju motorku.
V čase mojej návštevy na konci septembra 2006 večera - nocľah - raňajky = 100 Kuna/osoba
Články:
Detaily:
Krajina: | Chorvátsko |
Región: | vnútrozemie |
Typ: | Privát |
Pridal: | PalinoTDM 11.10.2006 (20:38) |
Poloha: | N 45.516 E 17.189 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10912 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Dom je hneď vedľa hlavnej cesty. Jediná nepríjemnosť že v čase mojej návštevy bola čerstvo vysypaná prístupová cestička makadamom do ktorej sa mi zaborilo predne koleso na niektorých miestach 10cm.
Adresa, Kontakt:
pani Štampf Zlata
ulica Kralja Zvonimira 12
Badljevina
mobitel: 098 941 9909
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Zámok Antuana Jankoviča a strom Ginko, Daruvar, Chorvátsko | Pamiatka | 9.3 km S |
2. | Penzion Bijela Stijena, Chorvátsko | Penzión | 19.1 km J |
3. | Vodopád Skakavac v lesoparku Jankovac, Chorvátsko | Prírodný úkaz | 38.6 km V |
4. | Vodopád Skakavac, Chorvátsko | Prírodný úkaz | 38.6 km V |
5. | Park šuma Jankovac (Park Papuk), Chorvátsko | Prírodný úkaz | 38.6 km V |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!