ISSN 1336-6491 | Online: 2379 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29865
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17644)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Walhalla - pamätník, Nemecko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Walhalla - pamätník, Nemecko - Bod záujmu

V severskej mytológii je Valhala (Valhalla, Walhalla, Valhôll) – „Sieň padlých“, kde v sprievode valkýr prichádzali padlí bojovníci.

Mladý bavorský kráľ Ľudovít I. v meniacich sa politických pomeroch, ktoré nastali v Európe na začiatku devätnásteho storočia, chcel vzbudiť národne povedomie všetkých Nemcov a Germánov na starom kontinente. Nechal preto vyrobiť busty 60-tich germánskych velikánov od konca staroveku a pre ich umiestnenie dal vybudovať majestátny pamätník. Jeho mytologický názov Walhalla pripomínal hlavné kritérium k zaradeniu do siene slávy – germánsku príslušnosť a nemecký jazyk.

Pamätník bol postavený v rokoch 1830-1842 na ľavom brehu rieky Dunaj, asi 10 kilometrov východne od Rezna (Regensburg). Vzorom bol aténsky Parthenon. Reliéf na južnej strane znázorňuje vznik Nemeckého spolku, severnému priečeliu dominuje reliéf bitky v Teutoburskom lese v roku 9 n.l.

Miesto v pamätníku nenašli ale len bojovníci, ale aj významní umelci a vedci. Od roku 1847 ma právo rozhodovať o zaradení do siene slávy vo Walhalle bavorská vláda. Po jej schválení sa tejto pocty dostalo ďalším 31 velikánom. Napríklad v roku 1990 sa do nej dostal Albert Einstein.

Návšteva pamätníka je sama o sebe zaujímavá. Ako bonus dostaneme nádherný výhľad na údolie Dunaja, Rezno a pri dobrej viditeľnosti môžeme dovidieť až na hrebene Álp. Úplní romantici sa k pamätníku môžu vydať výletnou loďou priamo z centra Rezna.

Fotogaléria:

25.02.2014 - Pilgrim

Walhalla - pamätník, Nemecko - Bod záujmu

25.02.2014 - Pilgrim

Walhalla - pamätník, Nemecko - Bod záujmu

25.02.2014 - Pilgrim

Walhalla - pamätník, Nemecko - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Nemecko
Región:Bavorsko
Typ:Múzeum
Pridal:Pilgrim 26.02.2014 (07:18)
Poloha:N 49.032 E 12.224
Približná poloha:nie
Čitatelia:10150
Povrch:asfalt

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »