Anketa:
Chtelnická priehrada a skameneliny, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Nad obcou Chtelnica pod kopcom Pálenica v údolí Chtelnického potoka bola v roku 1984 vybudovaná údolná priehrada s vodnou nádržou o rozlohe vyše 20 hektárov. Slúži na ochranu pred povodňami, na zavlažovaniu pôdy, na rybolov a v neposlednej miere aj na oddych a rekreáciu.
Pri priehrade sa nachádza významná paleontologická lokalita s bohatým výskytom skamenelín. V terajšej lokalite sa nachádzala pobrežná oblasť pravekého mora z obdobia spodnej jury. Našlo sa tu množstvo druhov amonitov, ulitníkov, lastúrnikov, ramenonožcov a dierkavcov, ale aj schránky červov, skamenelé drevo a koraly.
Skameneliny sa nachádzajú na svahu nad cestou idúcou okolo vodnej nádrže. Priamo pri ceste je neveľký umelý odkryv, kde amatérski hľadači sondujú v skalnom masíve. Vy sa v prípade záujmu z bezpečnostných dôvodov radšej zamerajte na tento svah hneď pred zákrutou (sem vás privedú aj súradnice), kde v napadanom kamení možno nájdete svoju skamenelinu.
Fotogaléria:
28.02.2014 - permonik

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Trnavský Kraj |
Typ: | Jazero |
Pridal: | permonik 04.03.2014 (06:29) |
Poloha: | N 48.598 E 17.605 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 28801 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Prístup od Chtelnice po celkom slušnej asfaltke...
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Lovecký zámoček, Chtelnica, Slovensko | Zaujímavosť | 2.2 km SZ |
2. | Rekreačné zariadenie Planinka, Slovensko | Kemping | 5.3 km JZ |
3. | Hrad Dobrá Voda, Slovensko | Hrad | 5.8 km Z |
4. | Katarínka, Slovensko | Pamiatka | 7.0 km JZ |
5. | U Juhása, Slovensko | Reštaurácia | 8.3 km S |
6. | Šikmá Veža, Slovensko | Veža | 8.9 km V |
7. | Štefánikova mohyla, Brezová pod Bradlom, Slovensko | Vyhliadka | 9.5 km S |
8. | Motokárový okruh Trebatice, Slovensko | Okruh | 10.7 km V |
9. | Chateau Krakovany, Slovensko | Hotel | 10.7 km V |
10. | Mlyn Radošovce, Slovensko | Reštaurácia | 11.0 km J |
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!