Anketa:
Kasbah Caravanes, Maroko - Bod záujmu - Ubytovanie
Kemp v kultovej oáze M´hamid na juhu Maroka, pravidelný bivak Intercontinental Rally. Možnosť ubytovania v hlinenej kasbe (izby s kúpeľňou), v berberských trvalých stanoch a vo vlastných stanoch a karavanoch. K dispozícii elektrina, sprchy a sociálky v africkej kvalite. Možnosť jedla, občas sa im podarí no dlho to trvá. Ceny v reštike prijateľné, za ubytovanie v kempe symbolické. Doporučujem.
M´hamid je známy ako oáza vysunutá hlboko do púšte, ďalej sa dá pokračovať iba na dobrom endure. Obývaná prevažne Berbermi, pochádzajúcimi z rôznych kútov Sahary, pretože tu začínali cesty karaván do Timbuktu. Stále čitateľný pôvodný kolorit v starej časti osídlenia.
Krásny prejadz smerom na Foum Zguid, cca 130km po drsnej púšti. V dosahu prachové dunové pole Erg Chegaga a obrovské občasné jazero Iriki. Podkladmi sú prach, stvrdnuté blato a feš-feš.
Fotogaléria:
20.04.2014 - haro007

20.04.2014 - haro007

20.04.2014 - haro007

20.04.2014 - haro007

20.04.2014 - haro007

20.04.2014 - haro007

Detaily:
Krajina: | Maroko |
Región: | Afrika |
Typ: | Kemping |
Pridal: | haro007 20.04.2014 (19:39) |
Poloha: | N 29.829 W 5.664 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 7319 |
Nadmorská výška: | 561.0 m n.m. |
Povrch: | spevnená cesta |
Prístup:
Prístup po poloasfalte z mesta Zagora, cca 100km. Posledná benzínka v Tagounite 30km pred M´hamidom, často palivo nemajú.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!