Anketa:
Pohorie Chibiny, Rusko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Chibiny (rusky Хибины, v lapončine (sámčine) znamená hory) je pohorie v Murmanskej oblasti na polostrove Kola v Rusku. Je najväčšie v oblasti rozlohou a tiež najvyššie (do 1191 m). Na západe je ohraničené jazerom Imandra a na východe Umbozerom. Na severe a juhu bažinatými rovinami. Pohorie má kruhový tvar s priemerom 30 km.
Zo zápisníka z ciest: Pohorie Chibiny je dostupné prejazdom mesta Kirovsk. Mesto som celé preliezol krížom krážom kým som našiel túto cestu. Mesto žije hlavne ťažbou apatitu a pri hľadaní cesty som skoro vždy našiel bránu do bane. Ľudia na mňa pozerali akoby som priletel z Marsu. Nakoniec som našiel šotolinu k jednému horskému plesu. Ľudia mi poradili, vraj "Pa riečke". Myslel som, že to znamená popri ale cesta šla naozaj po riečke ;-)
Takže som si dal asi 60 km off-roadu po nádherných horách. Vyhnal ma odtiaľ až dážď. Malo to všetko, brody, blato, šotolina, skaly, mláky. Pochopiteľne tam nebol žiadny signál tak som šiel max opatrne. Nakoniec, kedy máte príležitosť si zajazdiť off-road, za polárnym kruhom, že?
Články:
- Live: Little big adventure - alebo potulky za polárnym kruhom na Kawasaki KLX 250
- Severné Rusko alebo voľné pokračovanie NoKyrgyzstan 2018
Fotogaléria:
04.12.2009 - Awia

04.12.2009 - Awia

04.12.2009 - Awia

04.12.2009 - Awia

04.12.2009 - Awia

04.12.2009 - Awia

Detaily:
Krajina: | Rusko |
Región: | Polostrov Kola |
Typ: | Vyhliadka |
Pridal: | Awia 22.05.2014 (19:20) |
Poloha: | N 67.786 E 33.592 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8340 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!