Anketa:
Najvýchodnejší bod Európy - polárny Ural, Rusko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Pravdepodobne najvýchodnejší bod kontinetálnej Európy sa nachádza na severe Ruska, kde sa pohorie Ural stáča ešte na východ.
Umiestnenie body je približné. Ako to tam vyzerá a či sa tam vôbec dá dostať zistí Dušan Hein na svojej ceste Krížom Európou 2014.
V piatok 4. júla 2014 o 14:50 miestneho času (12:50 SELČ) Dušan konečne dosiahol toto miesto 67°00'N 65°06'"E.
Články:
- Krížom Európou 2014 - Novinár na motocykli zamieri do najvzdialenejších kútov Európy
- Live: Sleduj cestu Krížom Európou 2014 - Dušan po 53. dňoch a 19 171 km v cieli cesty
- Výsledky ankety Cestopis roka 2014
Fotogaléria:
14.07.2014 - dusanhein

14.07.2014 - dusanhein

14.07.2014 - dusanhein

14.07.2014 - dusanhein

14.07.2014 - dusanhein

Detaily:
Krajina: | Rusko |
Región: | Ural |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | Awia 07.07.2014 (12:37) |
Poloha: | N 67.000 E 65.100 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 18653 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!