Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1206 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29714
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17571)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12143)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko - Bod záujmu

V roku 1862 bolo založené Slovenské ev. a v. gymnázium, ktoré poznáme pod názvom Prvé slovenské gymnázium. Gymnázium bolo prvou úplnou slovenskou strednou školou v celej predchádzajúcej histórii Slovákov, na ktorej sa vo všetkých predmetoch vyučovalo a od roku 1868 aj maturovalo v materinskom jazyku. Za podpory zbierok sa 1. mája 1871 začala výstavba novej dvojpodlažnej budovy, ktorá bola už 4. februára 1873 otvorená. Neprajníkom gymnázia sa po stupňujúcich útokoch a vyšetrovaniach podarilo docieliť jeho násilné zatvorenie a zhabanie majetku 20. augusta 1874.

Pôvodná budova gymnázia s muzeálnou expozíciou a nová budova boli 31. augusta 1991 vyhlásené za národné kultúrne pamiatky.

Články:

Fotogaléria:

21.07.2014 - Awia

Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko - Bod záujmu

21.07.2014 - Awia

Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko - Bod záujmu

21.07.2014 - Awia

Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko - Bod záujmu

21.07.2014 - Awia

Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko - Bod záujmu

21.07.2014 - Awia

Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko - Bod záujmu

21.07.2014 - Awia

Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko - Bod záujmu

21.07.2014 - Awia

Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko - Bod záujmu

21.07.2014 - Awia

Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Banskobystrický Kraj
Typ:Múzeum
Pridal:Awia 22.07.2014 (11:51)
Poloha:N 48.686 E 20.111
Približná poloha:nie
Čitatelia:7525
Povrch:asfalt

Adresa, Kontakt:

Muránska 18, 050 01 Revúca
Tel.: +421 58 286 22 22
E-mail: tic@revuca.sk
Www: www.prveslovenskegymnazium.sk

Otváracie hodiny

Po-Pi 9.00 - 12.00, 13.00 - 17.00
So,Ne 9.00 - 12.00, 14.00 - 16.00

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Muránska Zdychava, SlovenskoMiesto pre stan / bivak7.6 km S
2.Trasa Červená Skala - Muráň - Tisovec, SlovenskoTrasa7.7 km SZ
3.Pekáreń Buchiet Muráň, SlovenskoObčerstvenie7.7 km SZ
4.Lúka plná sysľov, SlovenskoZaujímavosť8.4 km S
5.Koprášsky viadukt, SlovenskoZaujímavosť8.9 km V
6.Vysoká pec, Sirk - Červeňany, SlovenskoPamiatka9.0 km J
7.Tunel Dielik - Muránsky portál, SlovenskoPamiatka9.1 km Z
8.Sedlo Dielik (579 m n. m.) Tisovec - Muráň, SlovenskoPriesmyk9.5 km Z
9.Minerálny prameň Tisovská Šťavica, SlovenskoPrameň11.0 km Z
10.Trasa: Kokava nad Rimavicou - Klenovec - Ratková - Jelšava, SlovenskoTrasa11.5 km JZ

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »