Anketa:
Muránska Zdychava, Slovensko - Bod záujmu - Ubytovanie
Oddychové miesto za dedinkou Muránska Zdychava
Obec Muránska Zdychava leží v prekrásnom prostredí, pod hlavným hrebeňom Stolických vrchov, v doline potoka Zdychava. Prvýkrát sa spomína v roku 1551 pod názvom Zdykawa. Obec bola osídlená valašskou kolonizáciou a bola podriadená muránskemu panstvu. Je tu stále zachované pôvodné rozptýlené osídlenie. Na lazoch vysoko nad obcou sa akoby zastavil čas a obyvatelia tu žijú podobne, ako v minulých storočiach. Zachovalo sa tu tiež niekoľko pôvodných dreveníc. Dominantou obce je novopostavený rímskokatolícky kostol. Vedľa neho stojí murovaná zvonica. Za obcou obyvatelia vybudovali oddychovú zónu, ktorú využívajú miestny obyvatelia, ako aj turisti.
www.obec-muranskazdychava.sk/o-obci.html?original_idm=156078
Fotogaléria:
18.05.2020 - Plecho

18.05.2020 - Plecho

18.05.2020 - Plecho

18.05.2020 - Plecho

18.05.2020 - Plecho

18.05.2020 - Plecho

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Banskobystrický Kraj |
Typ: | Miesto pre stan / bivak |
Pridal: | Plecho 20.05.2020 (08:13) |
Poloha: | N 48.751 E 20.141 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6441 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Lúka plná sysľov, Slovensko | Zaujímavosť | 5.0 km Z |
2. | Trasa Červená Skala - Muráň - Tisovec, Slovensko | Trasa | 7.0 km Z |
3. | Pekáreń Buchiet Muráň, Slovensko | Občerstvenie | 7.0 km Z |
4. | Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko | Múzeum | 7.6 km J |
5. | Pohostinstvo pod Úbočou, Šumiac, Slovensko | Reštaurácia | 9.8 km S |
6. | Privát Drevenica, Šumiac, Slovensko | Penzión | 10.1 km S |
7. | Slavošovský tunel, Slovensko | Zaujímavosť | 10.7 km JV |
8. | Koprášsky viadukt, Slovensko | Zaujímavosť | 10.8 km JV |
9. | Telgártska slučka - Telgártsky tunel a viadukt, Slovensko | Pamiatka | 11.9 km S |
10. | Tunel Dielik - Muránsky portál, Slovensko | Pamiatka | 12.0 km JZ |

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!