Anketa:
Lúka plná sysľov, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Ak máš napikaču náladu alebo potrebuješ zahrať na city ľadvinke, odporúčam zastaviť sa. Sysle za vami pribehnú samé v nádeji, že pre ne máte niečo pod zub (slnečnicové semienka či mrkva). Ak sa ti nepáčia malé a zvedavé hlodavce, poprípade ak si ľadvinka a chceš niečo naznačiť svojmu jazdcovi, tak na ohradenej lúke nájdeš aj zopár oslov...
Fotogaléria:
27.04.2020 - polomiso

27.04.2020 - polomiso

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Banskobystrický Kraj |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | polomiso 29.04.2020 (09:34) |
Poloha: | N 48.757 E 20.072 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8624 |
Nadmorská výška: | 430.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Od tabule označujúcej koniec obce Muráň smerom na Muránsku Hutu je po cca 1.9 km po ľavej strane malé štrkové parkovisko. Lúka začína po cca 3-5 minútach chôdze.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Trasa Červená Skala - Muráň - Tisovec, Slovensko | Trasa | 2.6 km JZ |
2. | Pekáreń Buchiet Muráň, Slovensko | Občerstvenie | 2.6 km JZ |
3. | Muránska Zdychava, Slovensko | Miesto pre stan / bivak | 5.0 km V |
4. | Tunel Dielik - Muránsky portál, Slovensko | Pamiatka | 8.1 km JZ |
5. | Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko | Múzeum | 8.4 km J |
6. | Sedlo Dielik (579 m n. m.) Tisovec - Muráň, Slovensko | Priesmyk | 9.0 km JZ |
7. | Pohostinstvo pod Úbočou, Šumiac, Slovensko | Reštaurácia | 10.1 km SV |
8. | Privát Drevenica, Šumiac, Slovensko | Penzión | 10.1 km S |
9. | Minerálny prameň Tisovská Šťavica, Slovensko | Prameň | 11.4 km JZ |
10. | Telgártska slučka - Telgártsky tunel a viadukt, Slovensko | Pamiatka | 14.0 km SV |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!