Anketa:
Kaštieľ Betliar, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Betliar je najnavštevovanejším kaštieľom juhovýchodného Slovenska. Nachádza sa 3 km severne od Rožňavy v obci Betliar.
Múzeum Betliar sa špecializuje na múzejnú dokumentáciu života šľachty. Sídli v niekdajšom poľovníckom kaštieli rodiny Andrássyovcov (národná kultúrna pamiatka), ktorý je situovaný v rozsiahlom romantickom parku v Betliari.
Kaštieľ bol jedným z viacerých šľachtických sídiel Andrássyovcov do roku 1945. Prvú stavbu datujeme do obdobia prvej polovice XV. storočia. Neskôr objekt rozširovali. Dnešnú podobu kaštieľ dostal po poslednej veľkej prestavbe koncom minulého storočia za Emanuela Andrássyho.
Okrem množstva zaujímavých exponátom môžete v kaštieli vidieť aj pravú Egyptskú múmiu:
Články:
- 13. Motoride Stretko - Motoride Tour 2014 - Teplý vrch
- Dobšinský kopec 2015
- Motodovolenka 2016 – „Slovenské východňáre“
Fotogaléria:
17.06.2015 - stuntsrider

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

19.08.2014 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Hrad |
Pridal: | Awia 18.08.2014 (14:08) |
Poloha: | N 48.706 E 20.510 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 19788 |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Kaštieľ v Betliari
www.betliar.eu
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Rožňava, námestie a veža, Slovensko | Veža | 5.2 km J |
2. | MX trať Pača / Krásnohorské podhradie, Slovensko | Motokrosová trať | 7.2 km JV |
3. | Penzión a Reštaurácia Konský Dvor, Brzotín, Slovensko | Penzión | 8.1 km J |
4. | Hrad Krásna Hôrka, Slovensko | Hrad | 8.6 km JV |
5. | Reštaurácia a Penzión Contesa, Krásnohorské Podhradie, Slovensko | Penzión | 8.7 km JV |
6. | Penzión Erika, Krásnohorské Podhradie, Slovensko | Penzión | 8.9 km JV |
7. | Lučenec - Levoča, Slovensko | Trasa | 10.1 km S |
8. | Priesmyk Úhorná, Slovensko | Priesmyk | 10.2 km V |
9. | Hnilecké krkaháje, Slovensko | Trasa | 11.1 km S |
10. | Trasa Štitnik - Hriňová, Slovensko | Trasa | 12.2 km JZ |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!