Anketa:
Sighetu Marmatiei, Rumunsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Sighetu Marmatiei
Najsevernejšie mesto Rumunska, akoby s dvoma tvárami. Na jednej strane historické medzivojnové centrum a skanzen na predmestí, na druhej typicky komunistická zástavba, ktorou sa vchádza do mesta. Netreba sa dať tým prvým dojmom odradiť a treba zájsť „do mesta“.
Skanzen maramurešskej dediny je zaujímavý autentickým interiérom dreveníc. Po niekoľkých dňoch v Maramuréši sa však stráca význam vonkajšej obhliadky domčekov, nakoľko takých ste už hocikde videli neúrekom.
V centre sa nachádza Múzeum pre obete komunizmu, ktoré sídli v budove nechvalne známej mestskej väznice.
V meste sa narodil Elie Wiesel, nositeľ Nobelovej ceny mieru a spisovateľ, ktorý ako prvý použil pojem „holokaust“. Jeho rodný dom je dnes pekným malým múzeom, s dobovým interiérom a peknými fotografiami zo života židovskej komunity z medzivojnového obdobia. Fotografie neznázorňujú vojnové utrpenie, na mňa osobne akoby prehovárali: „Pozri, ako pekne a kľudne sme tu žili a aj tak sa nám to stalo...“. Pamätník obetí židovskej genocídy je dnes už zanedbaný a ponechaný svojmu osudu.
Romania's northernmost town with two faces. On the one hand the historical center and the open-air museum in the suburbs, on the other hand the typicall communist urban area through which you have to pass to the center. Do not take the first impression and go "into town".
Open-air museum of Maramures village is interesting for authentic interior of wooden houses. After a few days in Maramures, however, the outside of the wooden houses is not so atractive because you have already seen many of them anywhere.
In the center is the Museum for the victims of Communism, which is housed at the infamous town prison .
Elie Wiesel, Nobel Peace Prize laureate and writer, who was the first who used the term "holocaust", was born in the city. His birthplace is now a nice small museum with period interior and nice photographs from the life of the Jewish community during the interwar period. Photos do not show the suffering of war, to me personally they seem like: "Look how nicely and quietly we lived here and it happened to us anyway...". Memorial of the Jewish victims of genocide is now neglected and left to its fate.
Fotogaléria:
22.09.2014 - Landal

22.09.2014 - Landal

22.09.2014 - Landal

22.09.2014 - Landal

22.09.2014 - Landal

Detaily:
Krajina: | Rumunsko |
Región: | Maramureš |
Typ: | Mesto |
Pridal: | Landal 23.09.2014 (08:27) |
Poloha: | N 47.929 E 23.895 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8197 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Viaceré prístupové cesty, ale z dedinky Rona de Jos vedie do mesta krásna šotolina, ktorá vchádza do mesta priamo cez skanzen Maramurešskej dediny. Odporúčam.
There is nice gravel road from Rona de Jos to Sighetu Marmatiei, which leads directly to the Open-air Museum of Maramures village.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Soľné bane Solotvina, Ukrajina | Baňa | 3.8 km SZ |
2. | Solotvina, Ukrajina | Mesto | 4.2 km SZ |
3. | Drevený krucifix v Berbesti, Rumunsko | Zaujímavosť | 11.4 km J |
4. | Drevené vírivky, Sapanta, Rumunsko | Pamiatka | 14.7 km Z |
5. | Sapanta (Săpânţa) - veselý cintorín, Rumunsko | Zaujímavosť | 15.5 km Z |
6. | Trasa Sapanta - Blidari, Rumunsko | Trasa | 15.5 km Z |
7. | Sapanta (Săpânţa) - 75 metrov vysoký drevenný kostol, Rumunsko | Kostol | 15.7 km SZ |
8. | Offroad z Mara do Valea Neagra, Rumunsko | Trasa | 16.7 km JZ |
9. | Skratka Kobylianska Poľana - Rachiv, Ukrajina | Trasa | 18.4 km SV |
10. | Sârbi - vodné koleso, Rumunsko, Rumunsko | Dedina | 18.7 km J |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!