Anketa:
Podzemie pod Vežami, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Pri vstupe dovnútra si hneď na pokladni hrknite dva poháriky medoviny a hurá do podzemia. Je to expozícia štôlne na vzácne kovy, ukážka kováčskeho "pultu" aj s dobovými mechmi, techniky čistenia a prípravy horniny na spracovanie ako aj výroba a následná dražba vami vyrazenej mince. Všetko sa koná s čelovkou na hlave a vnútri je relatívne teplo vďaka osvetleniu olejkami.
Ideálne je prejsť combo Stanišovská Jaskyňa, Podzemie pod vežami (mincovňa) a Medvedia Štôlňa (pozri ďaľšie moje body). Dostávate vtedy zľavu na vstup. Ak ste náhodou v okolí aj ubytovaný alebo pochádzate z Liptova, tak to je daľšia zľava. Treba sa na pokladni spýtať a oni Vám radi nejakú dajú.
Fotogaléria:
23.10.2014 - ziskop

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Žilinský kraj |
Typ: | Múzeum |
Pridal: | ziskop 26.10.2014 (10:36) |
Poloha: | N 49.045 E 19.677 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 7900 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Stále po hlavnej až kým po ľavej strane nezbadáš krčmu U Koníka. Hneď za ňou doľava a po pravej ruke máš asi po 60 metroch múzeum. parkovanie je možné priamo oproti na opačnej strane cesty a je zadarmo.
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Termálny prameň Liptovský Ján, Slovensko | Prameň | 0.2 km V |
2. | Kemp Borová sihoť, Slovensko | Kemping | 2.0 km V |
3. | Stanišovská jaskyňa, Slovensko | Prírodný úkaz | 4.1 km J |
4. | Trasa Motoride Tour 2007, Slovensko | Trasa | 4.3 km V |
5. | Letisko Jamník, Slovensko | Trasa | 4.4 km SV |
6. | Hotel Garni, Liptovský Mikuláš, Slovensko | Hotel | 5.0 km SZ |
7. | Hotel Garni, Liptovský Mikuláš, Slovensko | Hotel | 5.0 km SZ |
8. | MX trat Liptovský Peter - Kaleník, Slovensko | Motokrosová trať | 5.4 km SV |
9. | Háj Nicovô, Slovensko | Vyhliadka | 5.8 km SZ |
10. | Vrak lietadla Li-2, vrch Slemä, Slovensko | Zaujímavosť | 6.0 km J |
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!