Anketa:
Vodná nádrž Slapy, Česko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Vodná nádrž Slapy sa nachádza v Stredočeskom kraji. Je šiestou najväčšou priehradou v ČR. Priehradný múr má viac ako 70 m, hĺbka priehrady dosahuje až 58 m. Je súčasťou Vltavskej kaskády a jedná sa o akumulačnú priehradu. Vodná elektráreň má inštalovaný výkon 3x48 MW.
Po priehradnom múre vedie cesta II. triedy. Zároveň je možné dostať sa motorkou až pod múr zachádzkou cez obec Třebenice.
V okolí priehrady sa nachádzajú krásne zabudnuté odľahlé cesty lesom. Na brehoch sú kempy, v lete hojne vyhľadávané. V každej dedine sa nájde dobrá hospoda.
Pre turistikychtivých, je možné z obce Trebenice pešo pokračovať kaňonom Vltavy po strmých chodníčkoch asi 2-3 hodinky do obce Štěchovice.
Fotogaléria:
12.09.2015 - mzetz150

Detaily:
Krajina: | Česko |
Región: | Středočeský kraj |
Typ: | Jazero |
Pridal: | mzetz150 17.09.2015 (06:13) |
Poloha: | N 49.824 E 14.434 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6708 |
Nadmorská výška: | 275.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Praha - 102 - Vrané nad Vltavou - Davle - Štěchovice - 102 - Slapy - 1027 Třebenice, Rabyně
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Vyhlídka Máj, Česko | Vyhliadka | 1.7 km SV |
2. | Hotel Troníček, Jílové u Prahy, Česko | Hotel | 6.8 km SV |
3. | Továreň Jawa - Týnec nad Sázavou, Česko | Zaujímavosť | 11.8 km V |
4. | Moto Cafe - Penzion Vinice, pod hradom Karlštejn, Česko | Občerstvenie | 21.6 km SZ |
5. | Lom Amerika, Mexiko, Česko | Baňa | 22.6 km SZ |
6. | Narodní technické muzeum Praha, Česko | Múzeum | 30.4 km S |
7. | Socha "Lavička neřesti" pred budovou Sazka, Praha, Česko | Zaujímavosť | 30.9 km S |
8. | Kemp Fremut, Česko | Kemping | 32.6 km S |
9. | Výstavisko EXPO PRAHA, Česko | Štadión | 34.5 km S |
10. | Hrad Český Šternberk, Česko | Hrad | 35.3 km V |

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!