Anketa:
Červená púšť Wadi Rum, Jordánsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Wadi je arabský výraz pre vyschnuté riečište, ktoré sa iba niekoľko dní v roku zaplní vodou. Wadi Rum je naväčšie wadi v Jordánsku, ale to nie je to, čo robí toto miesto výnimočným. Je to nádherná červená púšť medzi vysokými pieskovcovými a granitovými masívmi, tiché vyprahnuté miesto, kde sa čas zastavil. Aj keď bolo Wadi Rum obývané už od prehistorických čias, v dnešnej dobe sa spomína hlavne v súvislosti s britským dôstojníkom T. E. Lawrenceom, ktorý tu mal základňu počas arabských nepokojov v rokoch 1917 - 1918. Taktiež sa tu točil film Lawrence z Arábie. Dnes je Wadi Rum obývané prevažne beduínmi, ktorí vodia turistov do púšte a je známou a navštevovanou atrakciou Jordánska.
![]() ![]() |
360 stupňová panoráma |
Články:
Detaily:
Krajina: | Jordánsko |
Región: | Južná časť |
Typ: | Osada |
Pridal: | Awia 23.03.2007 (03:37) |
Poloha: | N 29.578 E 35.420 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 13627 |
Nadmorská výška: | 959.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Aqaba, Jordánsko | Vyhliadka | 40.8 km Z |
2. | Miesto na kemp + pláž Eilat, Izrael | Miesto pre stan / bivak | 43.7 km Z |
3. | Kemp Aqaba, Jordánsko | Kemping | 46.5 km Z |
4. | Vyhliadka na hranici Izrael Egypt - koniec turistickej trasy Israel National Trail, Izrael | Vyhliadka | 48.8 km Z |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!