Anketa:
Imotské jazerá, Chorvátsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Modré jazero
Modré jazero leží v podlhovastom kráteri. Názov dostalo podľa sfarbenia vody v jazere. K nemu sa dostanete po okruhliakmi vysypanej ceste, ktorá sa spúšťa do krátera. Hĺbka v jazere je okolo 100 m a je možné sa v ňom vykúpať.
Červené jazero
Červené jazero nájdete 1 km od mesta Imotski. Steny Červeného jazera sú takmer zvislé, tvorené červenou horninou a odtiaľ plynie názov jazera. Hĺbka v tomto jazere sa pohybuje od 285 a 320 m. V jazere sa nachádza 16 miliónov kubíkov vody a nikdy nevysychá. V oblasti Imotského je to najznámejšie jazero, je najhlbšie nielen v Chorvátsku a Európe, patrí tiež medzi najhlbšie na svete. Jeho vznik je vysvetľovaný prepadom podložia, ktorý ešte trvá. Jeden z najväčších pohybov nastal v roku 1942, kedy postihlo túto časť Chorvátska veľké zemetrasenie. Horný okraj západnej strany priepasti leží vo výške 522 m nad morom, povrch jazera sa nachádza o 241 m nižšie, vo výške 281 m nad morom. A jeho dno? Overené merania dospeli k údajom 6 m pod hladinou mora. To by znamenalo, že sa jeho hĺbka blíži k 300 m. Obklopené je neschodnými, prudkými stenami sfarbenými do červena (odtiaľ názov Červené jazero). Vodou je zásobené z rieky, ktorá preteká u samého dna jazera. Jeden z prameňov jazera je v Jažvi, tu sa loví známy druh ryby "Gaovica".
info: www.novalja.sk/chorvatsko/vylety-priroda/priroda-chorvatsko/imotska-jezera/
Fotogaléria:
31.03.2016 - matoj

31.03.2016 - matoj

31.03.2016 - matoj

Detaily:
Krajina: | Chorvátsko |
Región: | Makarska |
Typ: | Jazero |
Pridal: | matoj 02.04.2016 (10:00) |
Poloha: | N 43.451 E 17.211 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10366 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
prístup je dobre značený priamo z mesta Imotski. K Modrému jazeru vedie upravený chodník až k hladine a pekná vyhliadka kúsok od parkoviska, pre tých čo nemajú radi turistiku. Červené jazero sa nachádza hneď vedľa a vidno ho priamo z hlavnej cesty.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Sv. Jure 1762 m n.m., Chorvátsko | Vyhliadka | 17.6 km JZ |
2. | Vyhliadka Biokovo (1365 m n.m.) pod vrhom Vošac (z Sv. Jure), Chorvátsko | Vyhliadka | 20.5 km JZ |
3. | Skywalk Biokovo (1228 m n.m.) Sv. Jure, Chorvátsko | Vyhliadka | 21.0 km JZ |
4. | Reštauracia Bosiljna, Bosna a Hercegovina | Reštaurácia | 23.9 km SV |
5. | Tučepi - Penzión Trenk, Chorvátsko | Penzión | 24.2 km JZ |
6. | Trasa Mostar - Blidinje jazero, Bosna a Hercegovina | Trasa | 30.1 km V |
7. | Vysielač Vitrenik, Bosna a Hercegovina | Veža | 31.4 km S |
8. | Vrch Pločno, Bosna a Hercegovina | Trasa | 33.0 km SV |
9. | Záchádzka pri Bogodole, Bosna a Hercegovina | Trasa | 34.6 km V |
10. | Hydroelekráreň Orlovac, Chorvátsko | Zaujímavosť | 42.7 km SZ |

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!