Anketa:
Usguli, Gruzínsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Ushguli je skupina štyroch dedín nachádzajúcich sa v údolí pozdĺž horného toku rieky Inguri a na úpätí najvyššej gruzínskej hory Shkhara, v kraji Horná Svanetia v Gruzínsku. Niektoré budovy v týchto dedinách sú ako súčasť Hornej Svanetie zapísané na zozname svetového dedičstva UNESCO. Do Ušguli sa radia nasledujúce sídla: Zhibiani, Chvibiani, Chazhashi, Murqmeli.
Dedinky Ushguli sa nachádzajú v nadmorskej výške 2086 až 2200 metrov nad morom a sú údajne najvyššie položenými permanentne osídlenými dedinami v Európe.
V Ushguli dnes žije okolo sedemdesiatich rodín a je tu zriadená malá škola. Zachovalo sa tu veľké množstvo dedinských veží a budov, ktoré boli postavené tak, aby ich bolo možné ľahko brániť počas prípadného vpádu nepriateľov. V blízkosti dedín boli vybudované dva stredoveké hrady (jeden sa nachádza nad dedinami, druhý pod nimi). Na vrchole kopca neďaleko ešte jeden kostol Macchvar z 12. storočia, v ktorom sa zachovali nástenné maľby.
Oblasť, kde sa Ušguli nachádza, je značne odľahlá a v zimnom období takmer neprístupná , pretože jediná cesta smerom k najbližšiemu susednému sídlu Mestia je po túto dobu zaviata snehom a uzavretá.
Články:
Fotogaléria:
20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

20.04.2016 - erbe

Detaily:
Krajina: | Gruzínsko |
Región: | Mestia |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | erbe 21.04.2016 (10:00) |
Poloha: | N 42.918 E 43.016 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6513 |
Nadmorská výška: | 2200.0 m n.m. |
Povrch: | enduro |
Prístup:
Od Mestie 46km ľahkým terénom, alebo 75km z Lentheki náročnejšou trasou.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Mestia, Gruzínsko | Mesto | 29.5 km SZ |

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!