ISSN 1336-6491 | Online: 2478 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29865
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17644)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Pilier Katskhi, Gruzínsko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Pilier Katskhi, Gruzínsko - Bod záujmu

Pilier Katskhi, 40 metrov vysoký vápencový monolit.
No ešte väčšou raritou ako je monolit sám, je kostol, ktorý sa nachádza na jeho vrchole. Nie je to kostol s typickými rozmermi vzhľadom na veľkosť monolitu. Jeho vrchol, ktorý nazývajú aj Pilier života, má rozlohu 150 metrov štvorcových. Kostol, alebo skôr pustovňa, bola postavená v deviatom alebo desiatom storočí a leží tu spustnutá od trinásteho storočia. Napodiv, neexistujú žiadne záznamy (ani tie oficiálne) o jej existencii po tom, čo bola v roku 1944 opustená.

Od 90-tych rokov minulého storočia sa o pilier Katskhi z náboženského hľadiska začala zaujímať verejnosť a v roku 2009 bola pustovňa na vrchole zrekonštruovaná. Ľudia toto miesto opäť začali uctievať, ako tomu bolo pred tisíc rokmi. Pred príchodom kresťanstva pilier slúžil ako pohanská svätyňa pravdepodobne využívaná pri obradoch plodnosti. Kresťanstvo, ako štátne náboženstvo, prijalo Gruzínsko v štvrtom storočí.

Nikto nevie s istotou povedať, ako sa mnísi dostávali na vrchol alebo ako sa na tak vysokom monolite vykonávali stavebné práce. Miestna legenda tvrdí, že jeden z odvážnych mníchov vyniesol na vrchol lano, po ktorom sa následne šplhali. Potom tam vytiahol železnú reťaz, ktorá bola neskôr pripevnená ku streche kostolu, čo umožňovalo prenos veľkých predmetov či ďalších ľudí. Teraz je k monolitu namontovaný železný rebrík, takže na vrchol sa dostanete celkom jednoducho. Odvtedy, čo bol kostolík zrekonštruovaný, tu žije mních z gruzínskej pravoslávnej cirkvi. Návštevníci sú teda vítaní, ale je tu jeden háčik. Kostol nemôžu navštíviť ženy a dokonca sa ani nemôžu vyšplhať na vrchol monolitu. Je to kvôli patriarchálnej povahe cirkvi.

Články:

Fotogaléria:

21.04.2016 - erbe

Pilier Katskhi, Gruzínsko - Bod záujmu

21.04.2016 - erbe

Pilier Katskhi, Gruzínsko - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Gruzínsko
Región:Kuktaisi
Typ:Zaujímavosť
Pridal:erbe 21.04.2016 (11:20)
Poloha:N 42.288 E 43.216
Približná poloha:nie
Čitatelia:4902
Nadmorská výška:600.0 m n.m.
Povrch:asfalt

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Vodná nádrž Shaori, GruzínskoJazero18.6 km SZ
Yamaha Posledná šanca

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »