Anketa:
Mestia, Gruzínsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Mestia, je horské mestečko v severozápadnom Gruzínsku a administratívne stredisko okresu Mestia v kraji Samegrelo-Horná Svanetia v nadmorskej výške okolo 1 500 m. Mestom preteká rieka Mulkhra.
Mestia leží 128 km severovýchodne od krajského mesta Zugdidi . Spolu s 132 obcami tvorí okres Mestia s rozlohou 30 444 km² s 14 248 obyvateľmi. Obyvatelia sú prevažne Svaneti , kultúrne a jazyková podskupina Gruzíncov .
Historicky a etnograficky bola Mestia považovaná za hlavné mesto historickej provincie Horná Svanetia . Predtým bolo známe pod názvom Seti. Hoci pomerne malé, bolo po stáročia dôležitým centrom gruzínskej kultúry a zachovalo sa tu mnoho stredovekých pamiatok, ako kostolov a opevnenie zapísaných na zoznam svetového dedičstva UNESCO.
Mestečku dominujú obranné veže, aké je možné vidieť v Ushguli a ďalších miestach ("Svanetské veže"). Typické svanetské opevnené obydlia pozostávalo z veže, susedného domu (machub) a ďalších stavieb obklopených obranným múrom.
Unikátne ikony a rukopisy spolu s fotografiami mesta vyše sto rokov starými sú zachované v historicko-etnograickém múzeu. Mestia je tiež strediskom horskej turistiky a alpinizmu. Je tu múzeum v dome významného gruzínskeho a ruského horolezca Michaila Chergianiho
Články:
Fotogaléria:
22.04.2016 - erbe

22.04.2016 - erbe

22.04.2016 - erbe

Detaily:
Krajina: | Gruzínsko |
Región: | Mestia |
Typ: | Mesto |
Pridal: | erbe 22.04.2016 (11:16) |
Poloha: | N 43.033 E 42.689 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 7081 |
Nadmorská výška: | 1500.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Od Zugdidi pomerne kvalitná panelová cesta. Prejazdné na všetkom
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Usguli, Gruzínsko | Pamiatka | 29.5 km JV |

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!