Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1537 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29840
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17633)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12207)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Námestie Registan, Samarkand, Uzbekistan - Bod záujmu - Tip na Výlet

Registan, Uzbekistan - Bod záujmu

Registan je námestie a centrum v historickom meste Samarkand (teraz na území Uzbekistanu). Názov Registan pôvodne pochádza z perštiny , v ktorej znamená "piesočné miesto" alebo "púšť". V stredoveku sa na tomto námestí zhromažďovali ľudia, aby vypočuli kráľovského nariadenia, ohlasované búšením do veľkých medených trubíc (tzv. Džarchis). Tiež sa tu konali verejné popravy.

Na námestí sa nachádzajú tri kľúčové stavby - islamské školy (madrasy) vystavané v typickom islamskom štýle. Najstaršia je Ulegbekova škola, ktorá bola postavená už v roku 1417. V roku 1618 bola postavená Šer Dór, 1646 Tilla-Kori. Vstupy do týchto škôl sú si veľmi podobné, sú vystavané tak, že vytvárajú trojuholník s verejným priestranstvom uprostred a tvoria tak jeden architektonický celok, ktorý je dominantou námestia Registan.

Ďalšou stavbou na námestí je mauzóleum kráľovskej dynastie Šajbanidov, poperštenej Turko-mongolskej dynastie, ktorá starovekému Samarkande vládla od 16. storočia. Práve jej predstaviteľ Timur (Temerlán) námestie začal stavať. Jeho vnuk Ulugbek v najstaršej Madrase na námestí dokonca osobne učil, tiež dodnes nesie jeho meno. Ulugbek na škole prednášal astronómiu, matematiku a filozofiu a tu tiež vynašiel sextant . V mauzóleu na námestí je pochovaný aj Muhammad Šajbani , zakladateľ dynastie Šajbanidov a kľúčová figúra uzbeckého národného mýtu. Miesto je teda významné aj z hľadiska nacionálneho.

Poslednou významnou stavbou na námestí je kopulová stavba bazáru zvaná Corse (v perzštine pôvodne "križovatka"), postavená už v 15. storočí. Dnes je v budove galéria.

Články:

Fotogaléria:

27.09.2017 - erbe

Registan, Uzbekistan - Bod záujmu

27.09.2017 - erbe

Registan, Uzbekistan - Bod záujmu

27.09.2017 - erbe

Registan, Uzbekistan - Bod záujmu

27.09.2017 - erbe

Registan, Uzbekistan - Bod záujmu

27.09.2017 - erbe

Registan, Uzbekistan - Bod záujmu

27.09.2017 - erbe

Registan, Uzbekistan - Bod záujmu

27.09.2017 - erbe

Registan, Uzbekistan - Bod záujmu

27.09.2017 - erbe

Registan, Uzbekistan - Bod záujmu

27.09.2017 - erbe

Registan, Uzbekistan - Bod záujmu

27.09.2017 - erbe

Registan, Uzbekistan - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Uzbekistan
Región:Samarkand
Typ:Pamiatka
Pridal:erbe 29.10.2017 (12:33)
Poloha:N 39.655 E 66.976
Približná poloha:nie
Čitatelia:5639
Nadmorská výška:720.0 m n.m.
Povrch:asfalt

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »