Anketa:
Priesmyk Kara Buura, Kirgizsko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Menej známy horský prechod z oblasti Talas do oblasti Jalal Abad. Šiel som z dediny Kyzyl Adyr na juh. Cesta sa príjemne vlní a jemne stúpa okolo vodnej nádrže a potom ďalej. Na ceste je celkom premávka, myslím, že ďalej v údolí je baňa alebo niečo podobné. Za vodným rezervoárom sú popri rieke pekné trávnaté miesta na kemping.
V jednom mieste treba z lepšej cesty prudko odbočiť doľava smerom na Čatkal (foto odbočky je v galérií). Cesta následne prudko stúpa serpentínami až do sedla z ktorého sú nádherné výhľady na obe strany hrebeňa.
Následne cesta príjemne klesá nádherným údolím ktorého svahy sú postupne strmšie a strmšie. V pasáži, kde sú brehy najstrmšie som na konci júla prechádzal cestou vyfrézovanou do snehového zásypu. Dá sa predpokladať, že cesta môže byť v dôsledku snehu neprejazdná pomerne dlho.
Články:
Fotogaléria:
05.12.2017 - erbe

05.12.2017 - erbe

05.12.2017 - erbe

05.12.2017 - erbe

05.12.2017 - erbe

05.12.2017 - erbe

05.10.2017 - erbe

05.10.2017 - erbe

05.10.2017 - erbe

05.10.2017 - erbe

05.10.2017 - erbe

Detaily:
Krajina: | Kirgizsko |
Región: | Talas |
Typ: | Priesmyk |
Pridal: | erbe 05.12.2017 (09:59) |
Poloha: | N 42.203 E 71.580 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 5412 |
Nadmorská výška: | 3300.0 m n.m. |
Povrch: | enduro |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!