Anketa:
Veľké Slemence - dedina ktorú po II. svetovej vojne rodelili na polovicu, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Veľké Slemence sú obec na Slovensku v okrese Michalovce. Obec bola v roku 1946 rozdelená medzi Slovensko a Ukrajinu, keď časť obce Malé Slemence alebo ukr. Mali Selmenci (Малі Селменці) ostala na ukrajinskej strane. V obci je postavený hraničný priechod Veľké Slemence – Mali Selmenci pre peších a cyklistov, ktorý bol otvorený 23. decembra 2005.
Medzi zaujímavosti obce patrí fakt, že po II. svetovej vojne vtedajšie politické vedenie drasticky rozdelilo obec na dve časti. Časť patrí dodnes Ukrajine, časť Slovensku. V posledných rokoch vyvíja vedenie obce i samotní obyvatelia nemalú aktivitu na znovuzjednotenie obce. Na zviditeľnenie tejto snahy, ako aj na symbolizovanie spolupatričnosti boli na jeseň roku 2003 na oboch stranách hraníc postavené „székely“ brány.
Dnes keďže je tu hraničný prechod je dedina známa hlavne nákupmi produktov na ukrajinskej strane. Hneď za hranicou je množstvo obchodov, prípadne tam čakaju taxikári, ktorí vás zavezú do Užhorodu.
Video: Hranica (Határ) - dokument o obci Veľké Slemence - dedina ktorú po II. svetovej vojne rodelili na polovicu
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Osada |
Pridal: | Awia 12.01.2018 (09:57) |
Poloha: | N 48.511 E 22.154 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 13711 |
Nadmorská výška: | 135.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Lanový most cez Latoricu, Slovensko | Zaujímavosť | 4.8 km JZ |
2. | Gotický most svätého Gottharda (najstarší most na území Slovenska), Slovensko | Pamiatka | 11.3 km JZ |
3. | Krčmové múzeum Deco u notára, Užhorod, Ukrajina | Reštaurácia | 15.1 km SV |
4. | Zbúrané: Haraburďák, Pribeník, Slovensko | Zaujímavosť | 17.5 km JZ |
5. | Horešské pivnice, Slovensko | Zaujímavosť | 19.2 km JZ |
6. | Oborín - Náučný chodník, Vodná zážitková cesta, Slovensko | Prírodný úkaz | 19.7 km Z |
7. | Kameňolom Brehov, Slovensko | Baňa | 25.1 km Z |
8. | Motokrosová trať Hraň - Sirník, Slovensko | Motokrosová trať | 27.0 km Z |
9. | Kaplnka Kašov, Slovensko | Kostol | 30.4 km Z |
10. | Kaplnka a prameň Cejkov, Slovensko | Kostol | 30.8 km Z |
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!