Anketa:
Gotický most svätého Gottharda (najstarší most na území Slovenska), Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Most svätého Gottharda je gotická pamiatka pochádzajúca z 14. storočia. Most sa nachádza západne od obce Leles v okrese Trebišov. Dĺžka mosta je 70 metrov a široký je 5 metrov. Predpokladá sa, že ide o najstarší most na území Slovenska.
Kamenný most bol postavený v 14. storočí z bridlicového andezitu z Chlmeckých pahorkov, aby preklenul dnes už zaniknutý ramenný tok navývaný Tica, ktorý tvoril severný paralelný tok voči hlavnému toku rieky Tisa. Most svoje pomenovanie získal však až po roku 1802, keď sa do opustného kláštora vrátili mnísi, premonštráti z Čiech. Rádoví bratia umiestnili na moste sochu Svätého Gottharda po ktorom bol následne pomenovaný. Sochu svätca odstránili z mosta v roku 1948. Po 2. sv. vojne boli uskutočnené vodohospodárske úpravy, ktorý zmenili vodný režim tak, že bývalý tok pod mostom vyschol. V súčasnosti slúži most najmä ako turistická atrakcia.
Fotogaléria:
14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | Awia 10.05.2020 (08:02) |
Poloha: | N 48.467 E 22.016 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 7888 |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Lanový most cez Latoricu, Slovensko | Zaujímavosť | 7.7 km V |
2. | Zbúrané: Haraburďák, Pribeník, Slovensko | Zaujímavosť | 8.4 km J |
3. | Horešské pivnice, Slovensko | Zaujímavosť | 8.6 km JZ |
4. | Veľké Slemence - dedina ktorú po II. svetovej vojne rodelili na polovicu, Slovensko | Osada | 11.3 km SV |
5. | Oborín - Náučný chodník, Vodná zážitková cesta, Slovensko | Prírodný úkaz | 12.6 km SZ |
6. | Kameňolom Brehov, Slovensko | Baňa | 15.2 km Z |
7. | Motokrosová trať Hraň - Sirník, Slovensko | Motokrosová trať | 17.7 km Z |
8. | Zrúcanina hradu Veľky Kamenec, Slovensko | Hrad | 19.7 km JZ |
9. | Kaplnka a prameň Cejkov, Slovensko | Kostol | 20.1 km Z |
10. | Kaplnka Kašov, Slovensko | Kostol | 20.2 km Z |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!