ISSN 1336-6491 | Online: 2398 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29803
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17615)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12188)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Gotický most svätého Gottharda (najstarší most na území Slovenska), Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Gotický most svätého Gottharda, Leles - Krížom-krážom po Slovensku na CB500X

Most svätého Gottharda je gotická pamiatka pochádzajúca z 14. storočia. Most sa nachádza západne od obce Leles v okrese Trebišov. Dĺžka mosta je 70 metrov a široký je 5 metrov. Predpokladá sa, že ide o najstarší most na území Slovenska.

Gotický most svätého Gottharda, Leles - Krížom-krážom po Slovensku na CB500X

Kamenný most bol postavený v 14. storočí z bridlicového andezitu z Chlmeckých pahorkov, aby preklenul dnes už zaniknutý ramenný tok navývaný Tica, ktorý tvoril severný paralelný tok voči hlavnému toku rieky Tisa. Most svoje pomenovanie získal však až po roku 1802, keď sa do opustného kláštora vrátili mnísi, premonštráti z Čiech. Rádoví bratia umiestnili na moste sochu Svätého Gottharda po ktorom bol následne pomenovaný. Sochu svätca odstránili z mosta v roku 1948. Po 2. sv. vojne boli uskutočnené vodohospodárske úpravy, ktorý zmenili vodný režim tak, že bývalý tok pod mostom vyschol. V súčasnosti slúži most najmä ako turistická atrakcia.

Gotický most svätého Gottharda, Leles - Krížom-krážom po Slovensku na CB500X

Fotogaléria:

14.05.2020 - Awia

Gotický most svätého Gottharda, Leles - Krížom-krážom po Slovensku na CB500X

14.05.2020 - Awia

Gotický most svätého Gottharda, Leles - Krížom-krážom po Slovensku na CB500X

14.05.2020 - Awia

Gotický most svätého Gottharda, Leles - Krížom-krážom po Slovensku na CB500X

14.05.2020 - Awia

Gotický most svätého Gottharda, Leles - Krížom-krážom po Slovensku na CB500X

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Košický Kraj
Typ:Pamiatka
Pridal:Awia 10.05.2020 (08:02)
Poloha:N 48.467 E 22.016
Približná poloha:nie
Čitatelia:7888
Povrch:asfalt

Adresa, Kontakt:

Most svätého Gottharda

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Lanový most cez Latoricu, SlovenskoZaujímavosť7.7 km V
2.Zbúrané: Haraburďák, Pribeník, SlovenskoZaujímavosť8.4 km J
3.Horešské pivnice, SlovenskoZaujímavosť8.6 km JZ
4.Veľké Slemence - dedina ktorú po II. svetovej vojne rodelili na polovicu, SlovenskoOsada11.3 km SV
5.Oborín - Náučný chodník, Vodná zážitková cesta, SlovenskoPrírodný úkaz12.6 km SZ
6.Kameňolom Brehov, SlovenskoBaňa15.2 km Z
7.Motokrosová trať Hraň - Sirník, SlovenskoMotokrosová trať17.7 km Z
8.Zrúcanina hradu Veľky Kamenec, SlovenskoHrad19.7 km JZ
9.Kaplnka a prameň Cejkov, SlovenskoKostol20.1 km Z
10.Kaplnka Kašov, SlovenskoKostol20.2 km Z
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »