Anketa:
Hrad Šomoška a Kamenný vodopád, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Hrad Šomoška (Somoskői vár) je zrúcanina hradu v chotári obce Šiatorská Bukovinka v okrese Lučenec, v bezprostrednej blízkosti slovensko-maďarskej štátnej hranice nad maďarskou obcou Somoskő (Šomoška).
Kamenný vodopád vznikol pred 4 miliónmi rokov z bazaltovej lávy, ktorá stuhla v kráteri bývalej sopky pod zemským povrchom.Päť až šesťboká stĺpovitá odlučnosť sa vytvára pri pomalom chladnutí lávy, je charakteristická pre bazalt, avšak v takejto ohnutej forme sa radí medzi európske unikáty. Bazaltové stĺpy boli odkryté ťažbou suroviny pri výstavbe hradu.
Fotogaléria:
22.09.2018 - Slavo13

22.09.2018 - Slavo13

22.09.2018 - Slavo13

22.09.2018 - Slavo13

14.05.2014 - gilbert

14.05.2014 - gilbert

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Banskobystrický Kraj |
Typ: | Hrad |
Pridal: | Slavo13 29.09.2018 (08:00) |
Poloha: | N 48.171 E 19.857 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6518 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
K hradu aj Kamennemu vodopádu odporúčam ísť z Maďarskej strany z obce Somoskő. Kde sa dá zaparkovať priamo pod hradom. takže nieje problem prejst aj v moto oblečení. Ku kamennemu vopádu je to približne 150m od hradu po zelenej značke. Ďalej po zelenej značke asi 50m od kamenneho vodopádu sa nachádza ešte kamenne more.
Vstupné 1,50€ dospeli.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Trasa Salgótarján - Cered, Maďarsko | Trasa | 5.3 km J |
2. | Kaplnka Sedembolestnej Panny Márie, Galamba pri Fiľakove, Slovensko | Kostol | 7.5 km SZ |
3. | Moto areál, Fiľakovské Kľačany, Slovensko | Motokrosová trať | 15.7 km SZ |
4. | Enduro/cross trať Ožďany, Slovensko | Motokrosová trať | 22.7 km S |
5. | Oždianske serpentíny, Slovensko | Trasa | 23.5 km S |
6. | Kostol svätej Alžbety (Muľa), Slovensko | Kostol | 24.9 km Z |
7. | Revúcke krkaháje, Slovensko | Trasa | 27.3 km SV |
8. | Zbrojnica, Halič okr. Lučenec, Slovensko | Reštaurácia | 29.3 km SZ |
9. | Haličský zámok, Slovensko | Hrad | 29.3 km SZ |
10. | Turecký most Poltár, Slovensko | Pamiatka | 29.4 km S |
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!