Anketa:
Maramureš - Východnou hranicou 1. ČSR, Ukrajina - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Východnou hranicou 1.ČSR
Po vzniku Československej republiky tvoril jej východnú hranicu s Poľskom vrcholový hrebeň
Karpát . Na juhu to bola hranica s Rumunskom kam sa stočila na trojhraničnom kopci Stoh. Na hranici sú ešte staré hraničné kamene. Pri prechode úseku hraničiacom s Rumunskom kontrolujú
hraničiari pod Stohom a takisto pri opúšťaní hranice.
Fotogaléria:
28.10.2018 - durmek

28.10.2018 - durmek

28.10.2018 - durmek

28.10.2018 - durmek

28.10.2018 - durmek

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Ukrajina |
Región: | Zakarpatská Oblasť |
Typ: | Trasa |
Pridal: | durmek 02.11.2018 (08:08) |
Poloha: | N 47.969 E 24.562 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6969 |
Nadmorská výška: | 1500.0 m n.m. |
Povrch: | enduro |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Výškový profil trasy:
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Miesto na kemp pod Hoverlou, Ukrajina | Miesto pre stan / bivak | 15.7 km SZ |
2. | Vojenská horská cesta (Hoverla - Petros), Ukrajina | Trasa | 23.6 km SZ |
3. | Stred Európy, Rachiv, Ukrajina | Zaujímavosť | 27.9 km Z |
4. | Rachiv, Ukrajina | Mesto | 28.2 km Z |
5. | Penzion Smerekova chata, Ukrajina | Penzión | 28.3 km Z |
6. | Popri rieke Vaser, trasa, Rumunsko | Trasa | 29.4 km J |
7. | Vodopád Trufanets, Ukrajina | Prírodný úkaz | 33.2 km SZ |
8. | Refugiul Lucaciasa, trasa, Rumunsko | Trasa | 33.7 km J |
9. | Borša - Prislop, trasa, Rumunsko | Trasa | 35.5 km J |
10. | Offroad Prislopský priesmyk - Borsa, Rumunsko | Trasa | 36.2 km JV |
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!