Anketa:
Offroad Prislopský priesmyk - Borsa, Rumunsko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
32 km blaženosti.
Išli sme to od sedla Prislopského priesmyku, od drevenej brány na kopci. Začína to krásnou poloninou, pokračuje kamenistejším zjazdom a lesom, prechádza aj do blatistých lesných úsekov, končí zničenou asfaltkou popri starom banskom komplexe /dnes už opustený/. Nádherná trasa kde je všetko, vrátane množstva čučoriedok a dobytka po ceste. Je to off-road ako má byť. Zjazdné hravo aj s kuframi, začiatočníci to dajú na všetkom od TKC80 hore, pokročilí prakticky na hocičom. Pre autá je to zákusok ku káve.
Na motorke odporúčam ísť z druhej strany, od Borsy, nakoľko zjazd z poloniny je dlhý a určite bude príjemnejšie to ísť "do kopca".
Prevýšenie je približné, max. výška je cca 1650 m.n.m.
Články:
Fotogaléria:
29.08.2014 - Landal

29.08.2014 - Landal

29.08.2014 - Landal

29.08.2014 - Landal

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Rumunsko |
Región: | Maramureš |
Typ: | Trasa |
Pridal: | Landal 11.09.2014 (06:39) |
Poloha: | N 47.684 E 24.798 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 12042 |
Nadmorská výška: | 1600.0 m n.m. |
Povrch: | šotolina |
Dĺžka trasy: | 32.0 km |
Prevýšenie trasy: | 900 m |
Prístup:
Z Borsa alebo z Prislopský priesmyk
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Výškový profil trasy:
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Refugiul Lucaciasa, trasa, Rumunsko | Trasa | 5.4 km Z |
2. | Borša - Prislop, trasa, Rumunsko | Trasa | 10.6 km Z |
3. | Cesta na vrch Pietrosul, Rumunsko | Trasa | 14.4 km JZ |
4. | PAMIR - radar z čias ZSSR, Ukrajina | Zaujímavosť | 19.7 km SV |
5. | Šotolina Carlibaba - Valea Mare, Rumunsko | Trasa | 22.2 km JV |
6. | Pasul Rotunda, Rumunsko | Priesmyk | 22.2 km JV |
7. | Jazero Horské oko, Ukrajina | Jazero | 25.2 km SV |
8. | Popri rieke Vaser, trasa, Rumunsko | Trasa | 26.7 km Z |
9. | Penzión v obci Selyatyn, Ukrajina | Penzión | 36.0 km SV |
10. | Maramureš - Východnou hranicou 1. ČSR, Ukrajina | Trasa | 36.2 km SZ |
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!