Anketa:
Skratka do neba, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Skopírovaný text : Na kopci nad Dúbravicou (okres Banská Bystrica) už niekoľko rokov čnie nezvyčajný rebrík – skratka do neba. Je vysoký približne päť metrov a je postavený z dreva. V čom je však zaujímavý?
Rebrík nie je o nič opretý a stojí len tak, vo voľnom priestore. Aj vďaka tomu, že pokračuje ešte aj 1,5 metra pod zemou.
V skutočnosti ide o sochu, ktorá je dielom vizuálneho umelca Mateja Rosmányho. Napriek tom, že ide o umelecké dielo, na rebrík môžete vyjsť a pokochať sa výhľadmi. Z rebríka dovidíte na Dúbravicu, Ponickú Hutu aj Poniky. Keď vyjde počasie, tak dokonca zbadáte aj hrebeň Nízkych Tatier.
Moja poznámka: v okolí je toho viac. Ako napr. sauna v súúkromí...
Fotogaléria:
03.04.2020 - polomiso

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Banskobystrický Kraj |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | polomiso 08.04.2020 (08:07) |
Poloha: | N 48.687 E 19.276 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9802 |
Povrch: | spevnená cesta |
Prístup:
Oproti tabuli označujúcej koniec obce Dúbravica, smerom na Ponickú Hutu je po ľavej strane odbočka s prudším stúpaním a rozjebabraným povrchom. Zákaz vjazdu sa tam síce nenachádza ale odporúčam nechať motocykel dole pri "hlavnej" ceste aby náhodou nepribudol.
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Srdce a vyhliadka nad obcou Poníky, Slovensko | Vyhliadka | 3.6 km S |
2. | Autokrosová trať Môlča, Slovensko | Motokrosová trať | 3.7 km SZ |
3. | Mičinské travertíny, Slovensko | Prameň | 4.0 km JZ |
4. | Strelníky - Ponická Huta, Slovensko | Trasa | 6.9 km V |
5. | Vyhliadka Stará Kopa (713 m n.m.), Slovensko | Vyhliadka | 7.9 km SZ |
6. | Bátovský balvan, Slovensko | Prírodný úkaz | 8.2 km JV |
7. | Ľupčiansky Hrad, Slovenská Ľupča, Slovensko | Hrad | 9.5 km S |
8. | MotoArt servis, Banská Bystrica, Slovensko | Moto shop | 9.5 km SZ |
9. | MICRONIX, s.r.o., Slovensko | Moto shop | 9.6 km SZ |
10. | Slovenské múzeum máp, Kynceľová, Slovensko | Múzeum | 9.7 km SZ |

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!