Anketa:
Mohyla Očkov, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Očkovská mohyla je unikátnou pamiatkou medzinárodného významu. Je miestom kde sa stretáva história rôznych časových období:
Upozornenie:
Mohyla ma najlepsie casy za sebou, aj ked sa dobrovolnici snazia opat miesto dat aspon trochu do poriadku.
Paleolit - staršia doba kamenná (2,6 mil. - 8000 rokov pred našim letopočtom)
Očkovská mohyla je dôkazom prítomnosti ľudí od najstarších dôb ľudskej spoločnosti - paleolitu, na čo poukazujú nálezy kamenných nástrojov v okolí mohyly. Paleolit alebo staršia doba kamenná je najstaršie a najdlhšie obdobie ľudských dejín (približne 2,6 mil. - 8000 rokov pred našim letopočtom). Neskoršie v blízkosti mohyly prebývali príslušníci Bošáckej skupiny na začiatku tretieho tisícročia pred naším letopočtom. Bošácka skupina bola kultúrna skupina na území dnešného západného Slovenska a východnej Moravy.
Mohyla s náčelníkom Velatickej kultúry z doby bronzovej (1250 - 1000 p.n.l.)
V mohyle bol pochovaný pravdepodobne v 12. storočí pred našim letopočtom náčelník tzv. velatickej kultúry. Ľud tejto kultúry obýval územie dnešného dolného Rakúska, západného Maďarska a juhozápadného Slovenska. Mohyla v Očkove z obdobia velatickej kultúry bola prvým objavom svojho druhu. V objekte je rekonštruovaný odkryv hrobovej komory na základe nálezových okolností.
Pohrebisko (2. - 4. storočie nášho letopočtu)
Pri mohyle začali ľudia pochovávať svojich spopolnených zosnulých a robili tak do štvrtého storočia (germánsky kmeň kvádov).
Krvavá krčma - neskorý stredovek (14. a 15. storočie) a novovek
Z tohto obdobia je tzv. "Krvavá krčma", ktorá bola súčasťou opevneného kaštieľa Ladislava Očkaja. Ten sa preslávil svojou odvahou ako generál jazdy Františka II. Rákocziho (sedmohradský veľmož) začiatkom osemnásteho storočia (r. 1703 - 1710). Krčma získala svoj prívlastok "Krvavá" po tom ako sa rozchýrilo, že z nej vyjde menej zákazníkov ako do nej vojde.
Bunkre z 2. svetovej vojny (r. 1939 - 1945)
Z tohto obdobia sú dva nemecké bunkre typu Ringstand tiež nazývané ako "Tobruk". Ide o strážne guľometné hniezda vybudované ako prekážka v postupe červenej armády koncom vojny.
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Trnavský Kraj |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | Braniq 07.05.2020 (08:16) |
Poloha: | N 48.660 E 17.758 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6197 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Na ceste z Krakovian smer Čachtice je odbocka doprava na Ockov. Treba vsak pokracovat po hlavnej ceste asi 300m a na pravo bude cintorin. Da sa zaparkovat pred cintorinom, mohyla a bunkre su na opacnej strane cesty.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Park Miniatúr, Podolie, Slovensko | Zaujímavosť | 1.8 km SV |
2. | Reštaurácia Sedliacka stodola, Slovensko | Reštaurácia | 3.4 km J |
3. | Reštaurácia Rybník Bašovce, Slovensko | Reštaurácia | 4.7 km JV |
4. | Šikmá Veža, Slovensko | Veža | 5.2 km JZ |
5. | Chateau Krakovany, Slovensko | Hotel | 5.3 km J |
6. | Taverna RIO, Horna Streda, Slovensko | Reštaurácia | 6.1 km V |
7. | Štrkovisko, Horná Streda, Slovensko | Jazero | 6.7 km V |
8. | Čachtický hrad, Slovensko | Hrad | 7.2 km S |
9. | Kaštieľ v Brunovciach, Slovensko | Zaujímavosť | 7.4 km SV |
10. | Letisko Piešťany, Slovensko | Zaujímavosť | 7.7 km JV |
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!