Anketa:
Sopka Popocatépetl, Mexiko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Pre nás slovná hráčka z detských čias Popocatépetl je aktívny stratovulkán, ktorý sa nachádza v štátoch Puebla, Morelos v strednom Mexiku a leží vo východnej polovici trans-mexického vulkanického pásu. So svojimi 5426mnm je to druhý najvyšší vrch Mexika. Jazda do horského prechodu medzi sopkou Popocatépetl a sopkou Iztaccíhuatl 5230mnm je skoro ako raj pre motorkárov. Krásne kľukatá cesta nás vedie do výšky 3680mnm. Hore je dost chladno.
Popocatepetl, špan. Popocatépetl (z jazyka nahuatl - Dymiaca hora), skrátene aj El Popo je aktívna sopka a zároveň druhý najvyšší vrch Mexika. Týči sa do výšky 5 426 m n. m., jej vrchol je pokrytý trvalým ľadom.
Vrchol sopky je ukončený 400 × 600 m širokým kráterom, počas vývoja sopky došlo k viacnásobnému kolapsu jej stavby, produkty týchto kolapsov sa nachádzajú v širšom okolí Popocatepetl. V priebehu dejín bolo zaznamenaných mnoho erupcií, najstaršie pochádzajú ešte z predkolumbovskej Ameriky. V rokoch 1994 a 2000 museli byť blízke mestečká evakuované v dôsledku výronu obrovského mraku popola, ktorý sa rozšíril do vzdialenosti 25 km.
Články:
Fotogaléria:
17.12.2020 - BOSS

17.12.2020 - BOSS

17.12.2020 - BOSS

17.12.2020 - BOSS

17.12.2020 - BOSS

17.12.2020 - BOSS

Detaily:
Krajina: | Mexiko |
Región: | stred |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | BOSS 22.12.2020 (10:15) |
Poloha: | N 19.024 W 98.624 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6311 |
Nadmorská výška: | 5426.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Sopka Xico (Pupok), Mexiko | Prírodný úkaz | 42.5 km SZ |
2. | Katedrála Puebla, Mexiko | Kostol | 44.8 km V |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!