ISSN 1336-6491 | Online: 1187 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 32822
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 58% (19090)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 42% (13732)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton), Maďarsko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton)  - Bod záujmu

Őrtorony-kilátó sa nachádza na vrchu Apáti-hegy ktorý je vysoký približne 216 metrov na Tihanyjskom polostrove v Maďarsku a ponúka jeden z najkrajších panoramatických výhľadov na Balaton a vnútorné jazerá polostrova. Hlavné informácie o vyhliadkovej veži

Ponúka takmer 360-stupňový kruhový výhľad. Okrem vodnej hladiny Balatonu je možné vidieť aj Belső-tó (Vnútorné jazero), Külső-tó (Vonkajšie jazero) a starú dedinu Tihany.

Konštrukcia veže evokuje tvar starovekých rímskych strážnych veží a jej výška je takmer 17 metrov.

Výstavba: Vyhliadková veža bola otvorená v lete 2016.

Fotogaléria:

02.12.2025 - Awia

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton)  - Bod záujmu

02.12.2025 - Awia

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton)  - Bod záujmu

02.12.2025 - Awia

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton)  - Bod záujmu

02.12.2025 - Awia

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton)  - Bod záujmu

02.12.2025 - Awia

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton)  - Bod záujmu

02.12.2025 - Awia

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton)  - Bod záujmu

02.12.2025 - Awia

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton)  - Bod záujmu

02.12.2025 - Awia

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton)  - Bod záujmu

02.12.2025 - Awia

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton)  - Bod záujmu

02.12.2025 - Awia

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton)  - Bod záujmu

02.12.2025 - Awia

Vyhliadková veža Őrtorony na Tihanyjskom polostrove (Balaton)  - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Maďarsko
Región:Balaton
Typ:Veža
Pridal:Awia 10.12.2025 (08:12)
Poloha:N 46.912 E 17.856
Približná poloha:nie
Čitatelia:0
Nadmorská výška:271.0 m n.m.
Povrch:pešo

Prístup:

Vyhliadková veža je prístupná pešo po rôznych turistických trasách, napríklad od kostola Apáti alebo po chodníku popri Belső-tó.
Vstupné: Vstup je voľný a veža je otvorená nepretržite.

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Kompa cez Balaton Tihanyrév - Szántódrév, MaďarskoZaujímavosť3.8 km JV
2.Minerálka v Balatonfürede, Berzsenyiho prameň, MaďarskoPrameň3.9 km S
3.Balatonudvari, MaďarskoKemping5.4 km Z
4.Balaton, MaďarskoJazero8.8 km SV
5.Balatonlelle, MaďarskoMesto18.4 km JZ
6.Depo Hungarian Baja - BudaWest Airport Veszprém, MaďarskoZaujímavosť21.1 km SV
7.Verejná pláž na Balatone , MaďarskoPláž21.5 km SV
8.Balaton Park Circuit, MaďarskoOkruh28.1 km V
9.Krisna Vedic Temple, MaďarskoZaujímavosť40.2 km J
10.Hrad Sümeg, MaďarskoHrad44.2 km Z

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »