ISSN 1336-6491 | Online: 1917 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29864
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17643)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia (10)

Máriacalád, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Máriacalád, Slovensko Mariánska Čeľaď rok1860

Mariánska Celad (Máriacalád) je malá pustatina, patriaca k Velkým Lovciam v Novozámockom okrese. Nachádza sa tu nálezisko z doby bronzovej. Po prvý raz sa spomína v roku 1210, kedy tu stála kaplnka. Kedysi bol na tomto mieste paulínsky kostol a velký kláštor. Do zrušenia paulínskeho rádu rozkvital ako posvätné miesto.

Dnes iba zachovalá kláštorná budova s mnohými celami dávajú tušit dávnovekost. Rok založenia kláštora v Mariánskej Celadi nie je istý. V roku 1512 darovali Žigmund z Levíc a jeho svokor František Haraszty pozemky paulínom v Lóte, v Belegu a Hronskej Mikule. Možno povedat, že jestvuje tesná súvislost medzi rokom založenia kláštora a rokom venovania týchto majetkov. Paulíni si postavili prvý raz kostol a kláštor v Mariánskej Celadi po r. 1512. Založenie kláštora potvrdil král Ludovít II. v roku 1517. V listine sa nachádza Mariánska Celad pod menom Zalat. Prídavné meno „Mariánska„ je neskoršieho pôvodu a pochádza z doby, ked už bol chrám a kláštor zasvätený cti Panny Márie. Paulíni, tak pátri ako aj frátri, bývali v tomto kláštore asi 268 rokov, slúžiac Bohu, vede, hospodárstvu i ludom. Pocas nebezpecenstva slúžil ako ochrana pre ludí a v case mieru ako svätyna.

Máriacalád, Slovensko Mariacalad

Dvojvežový kostol, ktorý je podobný tomu v Marianke, bol pocas vojny poškodený tak, že zanikol. Casti kláštora zdevastovali, ked ho používali ako sklad obilia a ako ovcinec. Pod kláštorom sa zachovala bohatá siet únikových chodieb, ktoré sa využívali pocas vojen s Turkami. Cast z nich preskúmali ludia z okolia. Nebezpecnú trasu prešli s biolampou, no pre tažký vzduch sa po kilometri vrátili. Chodby boli pôvodne široké až štyri metre. V súcasnosti je to vyhladávané miesto, hlavne ludmi z okolitých dedín, pre krásne prostredie, výhlad na najbližšie okolie i pre ticho. Kedysi sa tu v lete stretávali mladí ludia, ktorí sa snažili zachránit aspon budovu kláštora, ktorá sa zachovala, malými úpravami. No ich úsilie bolo márne, pretože mnohí ludia sem chodia len preto, aby znicili to, co neznicil cas.

Pozor na uvolnené tehly!!! a paintballistov. Obcas sa tu organizuju mensie motozrazy, pred par rokmi aj bodovacie zrazy mototuristiky.

Máriacalád, Slovensko chodby
Máriacalád, Slovensko mariacalad2
Máriacalád, Slovensko ruiny

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Nitriansky kraj
Typ:Zaujímavosť
Pridal:rapid 20.02.2008 (15:28)
Poloha:N 48.077 E 18.370
Približná poloha:nie
Čitatelia:22965
Nadmorská výška:208.0 m n.m.
Povrch:asfalt

Prístup:

V pomerna kvalitny asfalt, ale cesta je neudrziavaná!

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Podhájska - Slovenské more, SlovenskoPláž3.6 km SZ
2.Pútnické miesto Studnička Pozba, SlovenskoKostol4.2 km SV
3.Penzión LISKA, Radava pri Podhájskej, SlovenskoPenzión5.6 km SZ
4.Privát Slniečko, Radava, SlovenskoPrivát5.6 km Z
5.Kaplnka "Cela" blahoslavenej sestry Zdenky Schelingovej, Dolný Ohaj, SlovenskoZaujímavosť8.9 km Z
6.Rozhľadňa Žitavský luh, SlovenskoZaujímavosť11.9 km SZ
7.Moteam – Motoshop Šurany, SlovenskoMoto shop14.2 km Z
8.Zúgov Nové Zámky, SlovenskoZaujímavosť14.9 km JZ
9.Intruders Music Club. Nové Zámky, SlovenskoBar17.6 km JZ
10.Motomaxx - HONDA Nové Zámky, SlovenskoMoto shop18.0 km JZ
aci-03-main

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »