Anketa:
Buchlovické hory, Česko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Cestu E50 z Buchlovic do obce Střílky si jogurťáci často mýlia s okruhom. Má cca 12 km a je to obdoba našej Pezinskej Baby, Havranu, Šturca.... Je síce menej technická, ale výhodami sú kvalitný asfalt a dva prúdy v stúpaniach. Kúsok za Buchlovicami je pri ceste aj parkovisko s bufetom.
Detaily:
Krajina: | Česko |
Región: | Morava |
Typ: | Trasa |
Pridal: | pind 02.08.2008 (01:44) |
Poloha: | N 49.098 E 17.312 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 11664 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Trasa sa nachádza na hlavnom ťahu medzi Uherským Hradišťom a Brnom.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Živá voda - Water of life, Modrá, Česko | Prírodný úkaz | 7.1 km V |
2. | Road racing: Slovácký okruh, Staré město, Uherské Hradište, Česko | Okruh | 9.4 km V |
3. | Kostlany - western ranč, Česko | Zaujímavosť | 12.7 km SV |
4. | Kavárna u přívozu - Spytihněv, Česko | Reštaurácia | 13.8 km V |
5. | Zamek Milotice, Česko | Hrad | 19.9 km JZ |
6. | Máj Dubňany, Česko | Motokrosová trať | 23.0 km JZ |
7. | Penzión Sole, Bučovice, Česko | Penzión | 23.2 km Z |
8. | Camping Babí hora, Hluk, Česko | Kemping | 23.8 km JV |
9. | Baťov kanál - prístav Skalica, Slovensko | Vyhliadka | 26.1 km J |
10. | Rozhľadňa Travičná, Česko | Vyhliadka | 26.8 km J |

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!