Anketa:
MX/enduro trať Morovno, Slovensko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Celý enduro okruh má približne 6km. Trať je veľmi rozmanitá, vedená lúkami a lesom a nájdete tu všetko na poriadny záber: prudké stúpania, klesania, dlhé rovinky, dostatok skokov, stále blatové úžlabia, prechody cez potok...
Trať je náročná už za sucha a po výdatnom daždi pre začiatočníkov veľmi ťažko priechodná a skôr neprekonateľná. Osobne si myslím, že splní očakávania aj náročných a skúsených jazdcov.
Články:
- Morovno uzatvorilo seriál 2014 MM SR v Country crosse a endure jednotlivcov
- Country cross v Morovne - o tituloch majstrov MM SR 2013 rozhodnuté!
- Medzinárodné majstrovstvá SR countrycross jednotlivcov a dvojíc - Morovno 2018
Fotogaléria:
03.09.2013 - Redakcia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Trenčiansky Kraj |
Typ: | Motokrosová trať |
Pridal: | proper 04.09.2008 (10:51) |
Poloha: | N 48.750 E 18.723 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 12718 |
Nadmorská výška: | 456.0 m n.m. |
Povrch: | enduro |
Prístup:
Nájdete ju jednoducho. V strede obce Ráztočno odbočíte v smere od Prievidze do prava na obec Morovno. Pri vstupe do obce je po pravej ruke vedľa cintorína panelová cesta na agroletisko. Prejdete na koniec letiska a po ľavej ruke vedie cez pole dvojkoľajka asi 500m priamo ku trati.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Koliba Pacho, Veľká Čausa, Slovensko | Reštaurácia | 4.5 km SZ |
2. | Trasa Nedožery-Brezany - Sklené vyše 25km, Slovensko | Trasa | 4.6 km SV |
3. | Trasa Remata - Sklene, Slovensko | Trasa | 5.9 km V |
4. | Hornonitrianský banský skanzen - Baňa Cigeľ, Slovensko | Baňa | 6.4 km Z |
5. | Pepperoni pizza, Slovensko | Reštaurácia | 7.5 km Z |
6. | Pneuservis, Prievidza, Slovensko | Moto shop | 7.9 km Z |
7. | Zrúcanina hradu Sivý Kameň, Slovensko | Hrad | 9.4 km JZ |
8. | Hostinec Pod Hradom, Slovensko | Občerstvenie | 9.5 km JZ |
9. | Apartmány Alfil, Bojnice, Slovensko | Penzión | 10.2 km Z |
10. | Reštaurácia ALEJ, Bojnice, Slovensko | Reštaurácia | 10.9 km Z |

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!