ISSN 1336-6491 | Online: 2140 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29865
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17644)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia (6)

Vyhliadka Lopeník, Česko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Vyhliadka Lopeník

Priamo na hranici Slovenska a Česka, medzi obcami Nová Bošáca na Slovensku a Lopeník v Česku na kopci Veľký Lopeník stojí impozantná rozhľadňa. Sprístupnená bola pred tromi rokmi, ale na tomto istom mieste predtým stála iná rozhľadňa, ktorá doslúžila v roku 1972. Novú drevenú rozhľadňu tu v pohraničí označujú aj ako symbol priateľstva Čechov a Slovákov. Spoločné výstupy a akcie sa tu organizujú pravidelne a hore na rozhľadni veje slovenská a česká vlajka. Rozhľadňu prevádzkuje moravská obec Lopeník a je otvorená od mája do októbra denne okrem pondelka od desiatej do piatej popoludní. Za výhľad zhora sa platí dvadsať korún, či už českých, alebo slovenských. Stojí to však za to. Zhora, z výšky 20 metrov nad povrchom zemským vidno moravské a slovenské dedinky a kopanice, Mikulčin vrch, Vyškovec, Bošácku a Lieskovskú dolinu, Veľkú Javorinu, Vizovickú vrchovinu, Biele Karpaty, Strážovské vrchy a Považský Inovec. Keď zídete dolu, môžete si u obsluhy rozhľadne kúpiť čaj, kávu, alebo sladkosti a posedieť na lavičkách naokolo.

Vyhliadka Lopeník
Vyhliadka Lopeník
Vyhliadka Lopeník
Okolie
Vyhliadka Lopeník
Vyhliadka Lopeník
Vyhliadka Lopeník
Vyhliadka Lopeník

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Česko
Región:Morava
Typ:Vyhliadka
Pridal:MartineR 18.09.2008 (06:00)
Poloha:N 48.917 E 17.783
Približná poloha:nie
Čitatelia:22874
Nadmorská výška:912.0 m n.m.
Povrch:enduro

Prístup:

Trasa na Veľký Lopeník (912 m n.m.) :
Zo Slovenska sa dá hore vystúpiť z Novej Bošáce po modrej značke (červenú okrúhlu som nikde nevidel), trasa s prevýšením 611 metrov zaberie pešiemu turistovi približne dve hodiny. Oveľa pohodlnejšia, približne hodinová je cesta z Lopeníka na českej strane. V dedine sú výrazné šípky s nápisom „rozhledna“, ktoré Vás dovedú po asfaltovej a štrkovej úzkej ceste až pod hranicu lesa. Ďalej je motorovým vozidlám vjazd zakázaný. Odtiaľ možno ísť po žltej aj zelenej značke. Súčasťou trasy na českej strane je aj náučný chodník Lopeník.

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Jelenec, SlovenskoVyhliadka8.6 km JZ
2.Holubyho Chata, Veľká Javorina, SlovenskoReštaurácia9.9 km JZ
3.Koliba Drietomica, SlovenskoReštaurácia10.1 km V
4.Vysielač Veľká Javorina (970 m.n.m), SlovenskoVyhliadka10.3 km JZ
5.Haluzická tiesňava / Románsky kostol, SlovenskoZaujímavosť12.2 km JV
6.Penzion Žákovic, Trenčianske Bohuslavice, SlovenskoReštaurácia13.8 km JV
7.MX trať Beckov, SlovenskoMotokrosová trať15.5 km JV
8.Letisko Trenčín (okruh), SlovenskoOkruh16.4 km V
9.Hrad Beckov, SlovenskoHrad16.4 km JV
10.Predajňa all4moto.sk, Trenčín, SlovenskoMoto shop16.4 km V
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »