Anketa:
Salaš Zbojská, Slovensko - Bod záujmu - Jedlo
Je to reštaurácia v srdci krásnej prírody (Sedlo Zbojská), s príjemnou obsluhou v krojoch, s ľudovými cenami a vynikajúcim jedlom. Výber nie je obzvlášť veľký, ale halušky, baraní guľáš atď tam chutia proste skvele. Porcie sú statočné, ja rád fajné a veľké veci, ale tu musím isť veľmi hladný, aby som všetko napratal do seba. A komu by nestačilo, tak hneď pri kolibe sa predávajú ovčie syry, parenice, oštiepky, korbáčiky, no samé lahôdky :).
Fotogaléria:
27.04.2010 - keduska

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Banskobystrický Kraj |
Typ: | Reštaurácia |
Pridal: | vodka11 17.03.2010 (18:58) |
Poloha: | N 48.745 E 19.853 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9923 |
Nadmorská výška: | 747.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Smer od BR: Po prejdení Pohronskej Polhory stále po hlavnej, na konečnom horizonte po vyjdení z lesa odbočiť doľava, skoro hneď je železničný prechod a za ním doprava (odtiaľ to je už vidieť).
Smer do Tisovca, Hnúšte: Platí to isté, len sa po vystúpení na vrchol kopca odbočí vľavo.
(Alebo www.maps.google.sk, popr. Google Earth)
Adresa, Kontakt:
Salaš Zbojská - Zbojnícky dvor
Hlavná 62
976 56 Pohronská Polhora
www.zbojska.sk
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Sedlo Zbojská, Slovensko | Zaujímavosť | 0.1 km V |
2. | Rozhľadňa Polomské očko, Slovensko | Veža | 10.0 km S |
3. | Minerálny prameň Tisovská Šťavica, Slovensko | Prameň | 10.2 km JV |
4. | Camping/Ubytovanie Sedliacky Dvor, Slovensko | Kemping | 10.7 km SZ |
5. | Sedlo Dielik (579 m n. m.) Tisovec - Muráň, Slovensko | Priesmyk | 10.8 km JV |
6. | Tunel Dielik - Muránsky portál, Slovensko | Pamiatka | 10.9 km V |
7. | Areál B-akaR, Rohozná - Brezno, Slovensko | Motokrosová trať | 11.4 km SZ |
8. | Pekáreń Buchiet Muráň, Slovensko | Občerstvenie | 14.2 km V |
9. | Trasa Červená Skala - Muráň - Tisovec, Slovensko | Trasa | 14.2 km V |
10. | SEVEN BAR - Cierny Balog, Slovensko | Bar | 14.5 km Z |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!