Anketa:
Zámok Fertód, Maďarsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Zámok Fertőd je jeden z najkrajších a najväčších zámkov Maďarska. Zámok sa nachádza v rovnomennej obci Fertöd. V polovici 18. storočia nechal Miklós Esterházy prestavať lovecký zámoček na barokovo-rokokový zámok. Zámok je nazývaný Maďarský VERSAILLES. Zámocký komplex tvoria palác so 126 miestnosťami, operné divadlo, Dianin chrám, Venušin chrám, čínsky pavilón, tanečný pavilón, bábkové divadlo a rozľahlá francúzska záhrada. Do polovice 19. storočia sa zámok nazýval Esterházy. Na zámku sa takmer tridsať rokov zdržiaval rakúsky skladateľ Joseph Haydn. V roku 1773 bývala v zámku aj císárovna Mária Terézia. Po smrti grófa Esterházyho sa rodina presťahovala a zámok zostal na takmer sto rokov pustý. Za druhej svetovej vojny zámok slúžil ako lazaret a bol poškodený. V posledných niekoľkých rokoch bol areál zámku čiastočne zrekonštruovaný. Z časti zámku bol vybudovaný hotel. Dnes je tu sprístupnených 26 miestností. Nachádza sa tu múzeum a hudobná sála.
Detaily:
Krajina: | Maďarsko |
Región: | Gyor-Moson-Sopron |
Typ: | Hrad |
Pridal: | ildiko 22.04.2010 (15:51) |
Poloha: | N 47.623 E 16.870 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 20066 |
Povrch: | spevnená cesta |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Veterný mlyn, Podersdorf, Rakúsko | Zaujímavosť | 25.4 km S |
2. | Podersdorf am See, Rakúsko | Jazero | 26.5 km S |
3. | Eisenstadtská "Baba", Rakúsko | Priesmyk | 36.9 km SZ |
4. | Pannoniaring, Maďarsko | Okruh | 37.8 km J |
5. | Hrad Sárvár, Maďarsko | Hrad | 41.5 km J |
6. | Hrad Forchtenstein, Rakúsko | Hrad | 41.6 km Z |
7. | Driving Camp Pachfurth - tréningové centrum a škola šmyku, Rakúsko | Okruh | 46.3 km S |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!