ISSN 1336-6491 | Online: 1983 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29800
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17613)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12187)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

 Pridaj foto  Presuň bod  Uprav
Diskusia Diskusia (0)

Vodné dielo Starina, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Uzbekistan - Aralske jazero

Na starých mapách môžete nájsť na hornej toku Cirochy 7 rusínskych dedín - Starina, Veľká Poľana, Zvala, Smolník, Dara, Ostružnica, Ruské. Na nových mapách ich už nenájdete. Namiesto nich nájdete veľkú modrú škvrnu – vodárenská nádrž Starina.

Vysídľovanie obcí bolo započaté v roku 1980, o rok neskôr sa začína s budovaním nádrže, ktorá bola dokončená v roku 1988. Z údolia bola presťahovaných viac ako 3500 ľudí žijúcich vo viac ako 700 príbytkoch. Pravdaže, niekoľko obyvateľov sa s vysťahovaním nedokázalo zmieriť a odmietali odísť. Keď však do dediny prestal chodiť autobus, zatvorili tam obchod a vypli elektrinu, odišli takmer všetci. Ľudia dodnes spomínajú na Máriu Kriškovú z Ruského a Fečíka z Ostružníka - obaja zostali v dedinách ešte 2-3 roky po vysídlení a nakoniec vo svojich rodných domoch aj zomreli. Ako jedna z posledných odišla rodina Skirčakových z Veľkej Poľany. Keď vypli elektrinu, vyrábali si ju vlastným dynamom.

Starina zásobuje pitnou vodou takmer celé východne Slovensko a najväčšou nádržou na pitnú vodu v strednej Európe. Voda preteká 130 kilometrovým potrubím až do Košíc. Ďalšou úlohou vodárenskej nádrže je znižovať povodňové prietoky pod vodným dielom a zabezpečiť minimálne prietoky na Ciroche pod nádržou.

Územie vysídlených obcí je možné navštíviť, avšak vstup automobilom je možný len na základe povolenia Obecného lesného úradu v Snine.

A čo môžete vo vysídlených oblastiach vidieť ?

Z obce Ostružnica sa zachoval obecný cintorín a cintorín padlých v prvej svetovej vojne s 82 pochovanými vojakmi. Zachovali sa tiež ruiny kostola z roku 1806.

Z obce Ruské sa sa zachoval obecný cintorín, kaplnka na mieste zbúraného kostola z r. 1789, vojenský cintorín z prvej svetovej vojny a tri domy. V strede obce pod cintorínom je prícestný kríž z roku 1955. Z konca bývalej obcedo Ruského sedla vedie zachovalá kamenná cesta, technická kultúrna pamiatka, z r. 1861 tzv. Porta Rusica. Pod Ruským sedlom sa nachádza Pamätník Osloboditeľom.

Z obce Smolník sa zachoval obecný cintorín a cintorín padlých vojakov v prvej svetovej vojne. Na mieste pôvodného kostola z roku 1898 stojí drevená kaplnka.

Z obce Veľká Poľana sa zachoval obecný cintorín, jeden pôvodný domček a pomník - rotunda padlým vojakom v prvej svetovej vojne na vojenskom cintoríne. Zachovali sa tiež ruiny kostola z r. 1784, chátrajúceho od roku 1915. Pod obcou pri Lukovom potoku stojí prícestný kríž z roku 185.

Z obce Zvala sa zachoval obecný cintorín a cintorín padlých v prvej svetovej vojne s 82 pochovanými vojakmi. Zachovali sa tiež ruiny kostola z roku 1806, z ktorého pochádza vzácna rukopisná kniha tzv. „Ostružnické evanjelium“ z roku 1492.

Z obce Dara sa zachoval murovaný pravoslávny kostolík z roku 1956 (postavený v staroruskom historizujúcom štýle na mieste pôvodného dreveného kostolíka z roku 1746), obecný cintorín a cintorín padlých vojakov v prvej svetovej vojne.

Obec Starina sa rozprestierala pod dnešnou vodnou hladinou.

Na vrchu Predný Hodošík sa nachádza vojenský cintorín padlých vojakov v prvej svetovej vojne, ide o najvyššie položený vojenský cintorín na Slovensku (825 m n. m.).

Nad hrádzou Vodárenskej nádrže Starina sa nachádza vyhliadka.

Na záver by som vás rád upozornil na projekt rodáčky z obce Starina, úspešnej mladej fotografky Lucie Nimcovej. Spolu so skupinou Rusnaci, ktorú tvorilo šesť ďalších mladých ľudí z vysťahovaných rodín, zozbierali materiály o minulosti a súčasnosti násilne vysťahovaných ľudí z oblasti terajšej priehrady Starina. Projekt sa skladal z troch častí - zo zbierania rodinných archívnych fotografií, filmov a piesní z obdobia, keď ešte dediny existovali; z fotografickej a filmovej dokumentácie likvidácie dedín, výstavby vodnej nádrže Starina a vysťahovania obyvateľov do nových miest v tvorbe regionálnych amatérskych umelcov a súčasnosť a asimilácia cez fotografie najmladšej vysťahovaleckej generácie.Výsledky boli prezentované v rámci výstavy a knihy Rusnáci - hľadanie stratených domovov. Viac informácií, vrátane autentických hudobných a obrazových záznamov nájdete na stránkach projektu http://www.rusnaci.sittcomm.sk/.

Články:

Fotogaléria:

12.10.2009 - Mitja

01_Vodna nadrz Starina

11.04.2005 - Awia

Priehrada Stariná

11.04.2005 - Awia

Priehrada Stariná...

04.08.2003 - Freedom

Vodná nádrž Starina

27.09.2002 - Hektor

Vodná nádrž Stariná

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Prešovský Kraj
Typ:Jazero
Pridal: 24.05.2010 (11:14)
Poloha:N 49.043 E 22.261
Približná poloha:nie
Čitatelia:15150
Povrch:asfalt

Prístup:

Humenné - Snina - Stakčín - Starina

Adresa, Kontakt:

Hotel Armales:
Duchnovičova 282/1 Stakčín;
Tel.: +421 57 767 4247, +421 57 767 4248;
E-mail: armales-hotel@armales.sk;
URL: www.armales.sk

Hotel KAMEI R.O. Sninské rybníky:
Rybnická 2709, Snina;
+421 577 682 487;
kamei@kamei.sk;
www.kamei.sk

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Vyhliadka Starina, SlovenskoVyhliadka0.1 km JV
2.Drevený kostolík Topoľa, SlovenskoKostol6.9 km V
3.Kemp Sninské rybníky, stanová oblasť, SlovenskoKemping9.3 km JZ
4.ubytovanie Snina, SlovenskoPrivát10.1 km JZ
5.Drevený kostolík Ruský Potok, SlovenskoKostol11.0 km V
6.Miesto na kemp, NP Poloniny, SlovenskoMiesto pre stan / bivak11.9 km JV
7.Observatórium na Kolonickom sedle, Park nočnej oblohy Poloniny, SlovenskoBaňa12.0 km J
8.Krypta vojakov z I. svetovej vojny, Osadné, SlovenskoKostol13.4 km SZ
9.Sninský kameň (1 006 m n. m. ) (UNESCO), SlovenskoVyhliadka13.7 km JZ
10.Drevený kostolík Uličské Krivé, SlovenskoKostol14.1 km JV

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »