ISSN 1336-6491 | Online: 2379 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29865
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17644)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia (2)

Vodopády Rheinfall, Švajčiarsko - Bod záujmu - Tip na Výlet

vodopády Rheinfall

Švajčiarsko je rajom na zemi, hlavne pre tých, čo milujú nedotknutú prírodu a dych vyražajúce prírodné úkazy. K takým nepochybne patria aj vodopády na Rýne. Rýn vzniká vo Švajčiarsku sútokom dvoch pramenných tokov Predného a Zadného Rýna, v kantone Graubünden. Je poväčšine hraničným tokom, a jeho riečišťom prebiehajú hranice s Lichtenštajnskom, Rakúskom a Nemeckom. Rýn preteká taktiež Bodamským jazerom, čo má veľký význam hlavne čo sa týka samotnej regulácie jeho prietoku. Pod Schaffhausenom Rýn vytvára viac ako 20metrov vysoký vodopád, vodnosťou najmohutnejší v Európe. Je to práve v mieste, kde rieka prekonáva stupeň zložený z odolných jurských vápencov. Vodopád je mohutný, hlučný a nádherný. Kaskády vodopádu sú široké približne 150 a vysoké 25 metrov a tvoria ho tri vodopády: Schaffhauser, Zűricher a Műhle vodopád. Jeho priemerný zimný prietok je 250 m kubických za sekundu a v lete až 700 metrov kubických za sekundu. To ale neplatí v jarných obdobiach a počas záplav. Vtedy sa množstvo prúdiacej vody niekoľkonásobne zvyšuje. V roku 1965 dosiahol objem prietoku vody celých 1200m3/sec, najnižší bol v roku 1921 len 94m3/sec. Vodopády Rheinfall, ako ich v domácky nazývajú, vznikli počas poslednej etapy doby ľadovej pred 17 000 až 14 000 rokmi.. V roku 1544 bola v novinách Cosmographia universalis zverejnená drevorezba od Sebastiana Münstera a dodnes sa považuje za prvé znázornenie Rýnskych vodopádov.

Turistom sa odporúča začať výlet k vodopádom od malého zámku Laufen (Schloss Laufen), ktorý je akousi vstupnou bránou. Od zámku nie je ešte vidieť vodopády, naskytne sa vám však pekný pohľad na protiľahlý breh Rýnu. K vodopádom sa dostanete cestou dolu po brehu Rýnu. Určite sa vyberte po kaskádovitých terásách, kde sa dostanete na miesta odkiaľ budete mať celý vodopád ako na dlani. Je to neobyčajný zážitok. Terasy majú každá svoje meno. Najobľúbenejšími sú Belvedere, Fischetz a najnižšie položená Känzeli, kde je priamy kontakt s vodou a z ktorej je cítiť obrovskú prírodnú silu priamo pod nohami. Vodopád je možné obdivovať aj z lode plaviacej sa po Rýne smerom k veľkej skale uprostred vodopádov, na ktorú sa dá po železných schodíkoch dostať až na jej samotný vrchol. Toto je jedno z tých miest, kde len stojíte a nasávate silnú energiu. Musím však podotknúť, že samotná plavba nie je pre slabé žalúdky, loďka sa často silno kolíše pod silným prúdom vody :D.

Tento bod ukazuje na miesto na južnom (východnom) brehu Rýnu. Pozri tiež bod na druhom brehu Rheinfall Schaffhausen (vodopád).

Fotogaléria:

18.10.2010 - chrumka

vodopády Rheinfall

18.10.2010 - chrumka

vodopády Rheinfall

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Švajčiarsko
Región:Schaffhausen
Typ:Prírodný úkaz
Pridal:chrumka 12.08.2010 (15:40)
Poloha:N 47.677 E 8.615
Približná poloha:nie
Čitatelia:27143
Povrch:asfalt

Prístup:

Čo sa týka prístupu: priamo k vodopádom sa dostanete cez spomenuté mesto Schaffhausen. Smerové tabule vás dovedú priamo až k nim. Nepanikárte však, že smerové tabule ukazujú k dvom brehom Rýnu. Veľkolepý prírodný úkaz si môžete pozrieť z viacerých strán.
Ja odporúčam vyššie spomenutú trasu od zámku Laufen.

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Rheinfall Schaffhausen (vodopád), ŠvajčiarskoPrírodný úkaz0.3 km S
aci-03-main

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »