Anketa:
Pozvánka ATE moto days 2014
ZdieľaťPridané: 21.05.2014 Autor: zooo
Čitatelia: 4392 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Moto-akcia]
ATE moto days - 20. - 22. 6 2014 Kremnica / Kopernica
Prešiel rok odkedy sme sa videli v Jasnej a tak je čas pripraviť opäť zaujímavý víkend pre všetkých motorkárov, ktorí milujú dobrodružstvo, cestovanie a diaľkové rally. Ak máš blízko k cestovným endurám čakáme ťa už 20. júna v Kremnici, kde sme pripravili bohatý program. Beseda v Ivanom Jakešom, enduroškola s Katrošom, Dominika na motorke a veľa ďalšieho. Nebudú chýbať ani testovacie jazdy a rôzne súťaže.
A takto vyzeral minulý ročník
Video: ATE MOTODAYS 2013
Kontakt (zooo) : milan@ate-days.sk
Viac info na www.ate-days.sk
![]() |
Pridané: 21.05.2014 Autor: zooo Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- ATE moto days 2014, 20. - 22. júna v Kremnici a Kopernici
- Garmin 4x inak (Zumo 660, Zumo 350, Montana 600 Moto, GPSmaps 62ST) - Krátky užívavateľský test, časť 2
- Garmin 4x inak (Zumo 660, Zumo 350, Montana 600 Moto, GPSmaps 62ST) - Krátky užívavateľský test, časť 1
- Pozvánka: ATE moto days 2013 - Žlté trabanty, Katriňák a cestovné endurá
- Pozvánka: ATE days 31.5. - 2. 6. 2013, Jasná

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!