Anketa:
Vojvoda tlačí na pílu - KTM 690 Duke a Duke R 2016 na Kanárskych ostrovoch 2/3
ZdieľaťPridané: 08.02.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16770 [Testy a predstavenia - Test]
KTM 690 Duke 2016
Konečne je tu ráno a pred nami skúšobné jazdy. Očakávanie trochu kazí batožina, ktorá s nami na ostrovy nedorazila, ale tu pomohli ľudia z KTM a požičiavajú nám výbavu. Ja som si našťastie niesol motorifle a bundu na sebe, prilbu v ruke, potrebujem teda požičať iba čižmy. Okrem toho dúfame, že kufre dorazia dnes, aby sme sa mohli poobede na okruh obliecť do kože. Druhou neznámou je večerný a nočný dážď, a mokré cesty. Dúfam, že sa čoskoro vyčasí.
Zoznamovačka
Zaujímal ma posed štandardného Duka. Predchádzajúci model mi totiž veľmi nesedel, sedlo bolo veľké, „gaučového“ typu, vhodné skôr na turistický bike ako na Duka. Celkovo celý predchádzajúci model výrazne scivilnel, ako prvý prešiel od supermoto štýlu viac smerom k naháčom. Sedlo už nebola „lavica“ na nádrži, ale nádrž nabrala naháčovský tvar. To bola najvýraznejšia dizajnová zmena. Tou ďalšou podstatnou bol kľudnejší prejav motora, naladenie podvozka a zlacnenie komponentov s cieľom priblíženia inak agresívneho športového biku širokým masám.
Už večer som si sadol do sedla vystavených bikov. Nové sedlo má výrazný trojuholníkový tvar s dosť ostrými hranami po bokoch. Keď som na ňom sedel „na sucho“ v hoteli, zdalo sa mi dosť tvrdé a hrany ma tlačili do stehien. Iná bola ale realita ráno, keď sme sa konečne pohli od hotela. Mal som hneď pocit, že sa znovu sedí na Dukovi, a nie v ňom. Od prvých metrov je tu znovu ten pocit, aký zažijete len na tak ľahkom biku; extrémne ľahučká ovládateľnosť a agilita, ktorú asi ani nie je s čím porovnať.
Vyrážame teda na cesty Gran Canarie a relatívne rýchlo vyrážame do kopcov. Cesty tu sú neskutočné, ich stavitelia akoby nepoznali pojem rovina, a tak si tu na motorke, ktorá rada zatáča, neskutočne užijete. No a presne toto ma Duke v popise práce. Aj keď som počas dňa Duky striedal, teda základnú verziu s eRkovou, začnem tou základnou a teda cenovo prístupnejšou.
Motorka dvoch tvárí
Keď som písal, že Duke scivilnel, tak je to pravda. Lepšie by bolo asi že sa postupne prispôsobil dobe. Ak si si na prvej strane prečítal trochu o jeho histórii a koreňoch, tak je tam ten vývoj evidentný. Na začiatku to bol bezkonkurenčný bike pre ozajstných nadšencov čistej sily a agresivity. Ale už pri tretej generácii začali v KTM rozmýšľať a spravili to najlepšie čo mohli – spravili verzie dve. Tú základnú posunuli viac k ľuďom, viac k tomu čo zákazníci žiadali, menej vibrácií, prívetivejšia reakcia na plyn, pohodlnejší posed, no a v rámci možností aj k lepšej cene. Štvrtá generácia to posunula ešte o krok ďalej posunom od supermoto posedu k naháčovskému.
Nový Duke je v základnej verzii aj cenovo dostupný a pritom stále bezkonkurenčne najvýkonnejší jednovalcový športový bike na trhu. Posed sa zmenil, a to ma potešilo asi najviac, konečne znovu sedím na Dukovi a nie v ňom. A toto je základ celej zábavy. Pocitu ľahkosti, ktorý na Dukovi zažijete, konkuruje asi len „malý“ Duke 390, no na druhej strane má 690 oveľa „väčšie gule“ pod nádržou. Je to motorka dvoch tvárí.
Je to normálne malý praktický naháč na každý deň do mesta, poslúcha, ochotne ide v malých rýchlostiach, spojka ide ľahko, motor i keď je mierne podtočený, nekope. So svojou výškou sedla (prípadne trochu znížený) to môže byť super bike aj pre baby alebo nižších bikerov. Podvozok tu nie je s=ice nastaviteľný, ale v továrni ho naladili príjemne mäkko a komfortne. Posed je tiež relaxačný, stupačky nie sú veľmi vysoko, ako celok skvele padne do rúk. Motor má svoje vibrácie, úplne bez nich to nejde, ale všimol som si ich iba pri prvej jazde od hotela a po pár km na nich zabudol... A zostali zabudnuté, pretože ich prekryla dávka celkom iných pocitov. V tomto smere je tu cítiť tú prívetivosť, ktorú dostal do vienka a vie sa správať ako poslušný baránok.
Športovec
No a potom je tu druhá tvár, a to tvár športovca s jednovalcom. Je to nezvyčajná kombinácia a o to zábavnejšia. Športová jazda si vyžaduje športového jazdca. Motor nie je prekoňovaný, nemá 150+ koní ako je to dnes u mnohých veľkých bikov, takže jazdec na Dukovi musí vedieť jeho potenciál využiť. Motor je neskutočne hladný po otáčkach a keď mu dáš čo si zapýta, tak jazda dostáva úplne iný rozmer. Musím spomenúť zvuk z výfuku, ktorý je i v základnej verzii priam famózny a núti jazdca Duka ešte o trochu viac žmýkať. Samozrejme „laďák“ posunie tento zážitok ešte o level ďalej.
Základom je nízka hmotnosť a ochota Duka robiť všetko „po hlave“. Oproti veľkým bikom si môžeš dovoliť vyvádzať, brzdiť oveľa neskôr, spätná väzba je neuveriteľná – presne vieš, čo sa s motorkou deje. Brzda dimenzovaná akoby na väčší bike a s ABS-kom máš v ruke naozaj dokonalý pocit istoty a kontroly. Každý tvoj pohyb a prenesenie ťažiska má hneď svoju reakciu. No a teraz je už aj tu trakčná kontrola, takže ak ťa zaskočí mokrá cesta ako nás počas doobedia, príde vhod aj táto elektrická fičúrka. Mohlo by sa zdať, že je to pri tomto výkone zbytočné, ale na mokrých cestách sa veru dostala k slovu. Na druhej strane naša jazda mala dosť ďaleko od tempa „pohodového“ :-)
Jazda na Dukovi ťa pohltí, naozaj tu nie je nič navyše, iba skvelá strojovňa a je na tebe čo ukážeš. Športová jazda zo sebou prináša veľa preraďovania. Spojka ide ľahko a prevodovka je presná. Trochu mi vadila vyššia sila na preradenie na vyšší kvalt bez spojky, ale zvykol som si. Tu ma prekvapuje, že výrobca nemá v ponuke quickshifter, čo si Duke priam pýta. No a je to škoda. Vyskúšal som už pár motoriek dokonca s moderným rýchloradením, ktoré umožňuje bez spojky kvaltovať hore aj dole... Hmmm, poviem vám, toto by bol do Duka pecka.
Posed, aj keď je zmenený a pohodlnejší, stále dáva jazdcovi dobrú kontrolu nad motorkou. Na novom sedle sa dobre sedí, ale hlavne to už nie je „gaučovka“ - dobre sa na ňom pohybuje a vysadá. potešili aj gripy na nádrži v oblasti kolien, ktoré zlepšujú kontakt jazdca s motorkou. Podvozok je evidentne mäkší, ale bez jediného zaváhania zvláda aj ostrú jazdu. Spravili to tu dobre, naladili to tak na stred, jazdci, ktorí by chceli „pritvrdiť“ si ale budú musieť zadovážiť eR-ko. Priznám sa, že som práve kvôli podvozku mal trochu predsudky pred základnou verziou, ale po tejto skúsenosti a po striedaní bikov a jazde v mix skupine musím povedať, že ten podvozok je dobrý. Rozdiel tam bol citeľný, ale základný model nikdy nezaostával. Pre 90 % ľudí je tento podvozok perfektný. Aj tak veľká väčšina jazdcov, ktorí majú nastaviteľný podvozok, doň veľmi nezasahuje a nastavenie nemení – asi len s výnimkou elektrických podvozkov.
Praktické záležitosti
Nová plne farebná prístrojovka má skvelú viditeľnosť. Za každého svetla dobre čitateľná, i na priamom slnku. Je to rozhodne smer, ktorým sa prístrojovky budúcnosti budú uberať a je prekvapivé, že KTM ju dala premiérovo práve do Duka. Farebná prístrojovka umožňuje zmenou farby upozorniť napríklad na vysoké otáčky či na studený motor. Takže indikátor preradenia tu nenájdeme, jeho funkciu prevzala prístrojovka, ale možno to mohlo byť spravené výraznejšie, napríklad zmenou podkladovej farby celej prístrojovky na červeno.
Celé menu je jednoduché a ovládanie je klasika KTM, ktorú už poznáme z iných modelov. Ovláda sa štvorsmerovým ovládačom na ľavej rukoväti. Chce to ale chvíľu času si na neho zvyknúť a nastaviť si ho podľa seba. Prepnutie mapy sa robí cez menu a na potvrdenie je potrebné zatvoriť plyn.
Konkurencia
Nájsť Dukovi konkurenciu je ťažké. Ak by sme hľadali jednovalce, tak je tu Yamaha XT 660 X, ktorá však výrazne zaostáva ako výkonom, tak aj hmotnosťou, no kompenzuje to cenovkou. V tomto smere je na tom oveľa lepšie trochu ťažšia dvojvalcová Yamaha MT-07 s úplne porovnateľným výkonom a krútiakom, ktorá má zaujímavú cenu. Keď už sme pri dvojvalcoch, môžeme sa pozrieť aj na Kawasaki ER-6n, ktorá za Dukom výkonovo zaostáva naozaj iba o kúsok, avšak je o dosť ťažšia. Stále je však s ABS dostupná za 6 a pol tisíca eur. Posledný dvojvalec je Suzuki SFV 650 Gladius, ktorý je na tom podobne ako jeho japonskí kolegovia, ale s najnižšou cenou.
Treba však povedať, že žiadny zo spomenutých konkurentov nedokáže ponúknuť taký ľahký bike ako je Duke a nemá ani takú elektronickú výbavu.
Záver
Duke stále zostáva "sám vojak v poli". Totálne ľahká pohonná jednotka so špičkovým výkonom a zníženými vibráciami obalená totálne minimalistickým rámom; športový posed a totálne nabrúsené brzdy. Ak je toto to čo chceš od motorky, tak v podstate nemáš čo riešiť, azda iba dilemu, či vybrať základný alebo eRkový model. Za toto balenie budeš musieť v KTM vysoliť slušných 8 390 eur. Pri tejto cenovke by som za 299 eur je dokúpil Track pack, ktorý obsahuje trakčnú kontrolu, Supermoto ABS, Motor Slip Regulator (MSR) a jazdné režimy (Sport a Rain). Takéto balenie ti veru dnes v tomto segmente nik nedá.
Plusy, mínusy
univerzálny bike, zlepšené pohodlie a posed, menej vibrácií motora, výkon, brzdy a malá hmotnosť | asi len nenastaviteľný podvozok, nemá quickshifter a cena |
Pozadie / Wallpaper:
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | Yamaha | Yamaha | Kawasaki | Suzuki |
Model: | 690 Duke | XT 660 X | MT-07 | ER-6n | SFV 650 Gladius |
Rok: | 2016 | 2016 | 2016 | 2016 | 2016 |
Novinka: | NOVINKA 2016 | ||||
Kategória: | Naháč | Supermoto | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec 90˚ (4T) |
Objem: | 690 ccm | 659 ccm | 689 ccm | 649 ccm | 645 ccm |
Max. výkon: | 73.4 k (54.0 kW) / 8000 ot. | 48.0 k (35.3 kW) / 6000 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 9000 ot. | 72.1 k (53.0 kW) / 8500 ot. | 72.6 k (53.4 kW) / 8400 ot. |
Max. krútiaci moment: | 74 Nm / 6500 ot. | 60 Nm / 5250 ot. | 68 Nm / 6500 ot. | 64 Nm / 7000 ot. | 64 Nm / 6400 ot. |
Kompresný pomer: | 12.7:1 | 10.0:1 | 11.5 : 1 | 10.8:1 | 11.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 80,0 mm | 100.0 x 84.0 mm | 80 x 68.6 mm | 83 x 60 | 81.0 mm x 62.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 135 mm | 200 mm | 137 mm | 125 mm | |
Zdvih vzadu: | 135 mm | 200 mm | 130 mm | 130 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 4 piestik | jednokotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 282 mm | 300 mm | 290 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R 17 | 120/70R 17M/C | 120/70-17 | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 245 mm | 245 mm | 220 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 160/60 R 17 | 160/60R 17M/C | 180/55-17 | 160/60ZR17M/C (69W) | 160/60-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 148.5 kg | 177 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 182 kg | 204 kg | 202 kg | ||
Výška sedla: | 835 mm | 875 mm | 805 mm | 805 mm | 785 mm |
Rázvor: | 1466 mm | 1490 mm | 1400 mm | 1410 mm | 1445 mm |
Dĺžka: | 2175 mm | 2085 mm | 2110 mm | 2130 mm | |
Šírka: | 860 mm | 745 mm | 770 mm | 760 mm | |
Výška: | 1170 mm | 1090 mm | 1110 mm | 1080 mm | |
Svetlá výška: | 192 mm | 205 mm | 140 mm | 130 mm | |
Objem nádrže: | 14 l | 15 l | 14 l | 16 l | 14.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 170 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 5.2 l/100km | 5.6 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 201 km | cca 200 km | |||
Servisný interval: | 10 000km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | nie | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | nie | |||
Palivové mapy: | za príplatok | nie | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Tempomat: | nie | ||||
LED denné svetlá: | nie | ||||
El. Podvozok: | nie | nie | |||
Iná výbava: | nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WP, TFT prístrojovka | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 01/2016: 8390 EUR | Cena 11/2015: 6990 EUR | Cena 3/2017: 6 590 eur | Cena 11/2015 5995,- EUR, s ABS 6495,- EUR | Cena 11/2015: 5290€ (5690€ s ABS) |
Pridané: 08.02.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora