Anketa:
Keď šuster chodí bosý, alebo elektrikár bez elektriky?
ZdieľaťPridané: 06.04.2022 Autor: enagem
Čitatelia: 8436 [Technika - Elektrika]
Ako väčšina motorkárov, aj ja počas dlhej zimy, keď motorka leží prikrytá pod plachtou v garáži, rád čítam motocestopisy, pozerám motovideá, listujem motokatalógy a obraciam stránky motokalendára s túžbou, aby už zajtra bolo vonku pekne slnečno – teplo.
Zámerne som použil slovné spojenie „ako väčšina“, lebo sú aj naozajstní motorkári. Jedného takého na HONDA AFRICA TWIN občas stretávam cestou do práce, aj počas chladného januára. Ja som však zo skupiny LITE motorkárov a vždy čakám na originál jarné počasie.
Ak začínaš čítať tento článok, lebo predpokladáš, že sem zablúdil motorkársky readaktor Nového Času, ktorý tu bude písať o životných zážitkoch nášho bývalého prezidenta, musím ti povedať: „toto nie je článok pre teba“ :)
Aj napriek tomu, že mám vykurovanú garáž, zvyknem počas dlhej zimy preventívne, tak 2 – 3 krát pripojiť batériu na nabíjačku. Nezvyknem ju vyberať z moto, lebo som si k nej doplnil odpojovač, ktorý vždy pred zimou aktivujem.
Keď pred pár týždňami pani Jarošová predpovedala slnečné počasie, moje kroky automaticky smerovali do garáže. Krycia plachta išla do šuflíku a kľúč do spínacej skrinky. Nasledovalo otočenie do polohy ON. Rozsvietila sa prístrojová doska, ručičky rýchlomeru a otáčkomeru prebehli celú svoju dráhu, vrátili sa do nulovej polohy a samozrejme sa rozsvietil aj hlavný predný svetlomet. Všetko ako má byť. Jediné, čo ma zarazilo, bolo, že som nepočul zvuk palivového čerpadla. Potom už iba palec na tlačidlo štartéru, jemné stlačenie a NIČ. Vlastne, niečo sa udialo. Jas predného svetlometu padol na nulu. Po uvoľnení tlačidla štartéru sa predný svetlomet opäť rozsvietil. Prekvapilo ma to, nakoľko som rok dozadu kupoval nový akumulátor. Žeby bol po tak krátkej dobe KO? Aj napriek tomu, že som ho počas zimy nabíjal? Pripojil som ho teda opäť na nabíjačku s vierou, že to pomôže.
O niekoľko hodín neskôr som pokus opakoval, avšak výsledok bol rovnaký. Nasledovalo sklamanie. Iný akumulátor nemám. Aj keď som v pozadí jasne počul zvuky iných motoriek, nič mi to nepomôže. Hanba je, že aj keď som elektrikár (preto ten nadpis), vôbec som neriešil kapacitný test batérie, či iné kontrolné merania. Veď správanie toho predného svetlometu pri štartovaní bola jasným znamením, kde je pes zakopaný! Nasledovalo teda zatlačenie motorky späť na parkovacie miesto a neskôr posedenie s notebookom pri nete.
Túžba „vypadnúť“ na moto niekam von bola väčšia než myšlienka riešiť prípadnú reklamáciu akumulátora. Nakoniec sa ukázalo, že to bol dobrý postup. Do prehliadača som si teda zadal správne typové označenie a poznáte to...
Vybehlo na mňa množstvo stránok predajcov, odborníkov, diskusných fór. Už si to presne nepamätám, ale určite tam boli aj stránky z modrykonik eska. Najprv som uvažoval nad kúpou OEM produktu (Yuasa YTZ14S). Na jednej zo stránok mi však vybehla ponuka, kde výrobcovia ponúkali náhrady klasických olovených moto batérií batériou lítiovou. Viem, že ako každá iná vec, aj toto má svojich priaznivcov a odporcov (viď. aj fórum na túto tému na stránkach motoride.sk). Nebudem sem vkladať technické porovnania ani vypisovať výhody či slabiny každej z konštrukcií. Ušetrenie 2 kg na motorke s pohotovostnou hmotnosťou 256 kg ma presvedčilo, že je to správny krok. Už som sa tešil na ďalší benefit takéhoto tuningu - na výrazné zvýšenie maximálnej rýchlosti motorky! :)
Dodanie batérie bolo rýchle, ale ako to už chodí, počasie sa medzi tým vrátilo na mínusové hodnoty. Keď mi kuriér podal balíček, rovno som s ním išiel do garáže, dúfajúc, že sa zároveň to počasie vonku spolu s výmenou AKU preklopí na naozaj jarné. Batériu som nainštaloval pomerne rýchlo a samozrejme nasledoval kontrolný štart. Postup nebudem popisovať, lebo by som vlastne musel komplet skopírovať text z vrchnej časti článku. Áno, motorka nenaštartovala a jas svetlometu sa správal rovnako. Vtedy ma prepadlo podozrenie, rovnako ako Fantozziho, keď našiel v každej skrinke kuchynskej linke pečivo!
Bolo jasné, že treba zapojiť rozum. Rýchlo som pochopil, že až doposiaľ som uvažoval viac emocionálne. Riešiť teraz kapacitný test bolo pre mňa aj napriek skutočnosti, že ide o triviálnu záležitosť zbytočné, nakoľko som už mal kúpený nový akumulátor. Vrátil som sa k myšlienke, prečo som pred štartovaním nepočul palivové čerpadlo. Priznám sa, že som neuvažoval nad poruchou niektorého z elektronických komponentov, nakoľko motocykel je pomerne nový a hlavne, je JAPONSKEJ produkcie.
Aj napriek tomu teraz už nasledovali základné kontrolné merania. Všetko bolo v najlepšom poriadku, čo bolo pre mňa dosť prekvapujúce. V čom to len môže byť, uvažoval som. Ako som tak po stýkrát obchádzal motocykel, na niečo som si spomenul. Už sa mi to raz predsa stalo! Čo to vtedy bolo? Nehanbím sa to priznať, siahol som po užívateľskej príručke. Tam je na strane 35 uvedené: “Ujistěte se, že je nouzový vypínač motoru v poloze (Run)”. Vtedy sa mi rozsvietilo. Spínač, ktorý som pred rokmi na JAWA nemal a ktorý ja NIKDY nepoužívam, samozrejme, nebol v polohe RUN (asi som ho pri jesennom parkovaní prepol). Ako som písal, raz sa mi to už prihodilo. Bolo to však vonku na dennom svetle a to správanie predného svetlometu v tomto móde som nepoznal.
Teraz sa už nad tou mojou hlúposťou smejem, ale beriem to ako príležitosť reálne otestovať lítiovú batériu na motocykli.
Prečo som toto celé vložil sem na motoride.sk?
Možno na krátke pobavenie, ale hlavne na toto:
“Ak si mladý motorkár a si z NR (...alebo ti nerobí problém sem zájsť) a práve zháňaš nový akumulátor, lebo ten tvoj starý je už nefunkčný (NEZABUDNI SKONTROLOVAŤ, ČI MÁŠ PREPÍNAČ NA RIADIDLÁCH V POLOHE RUN), tak mi napíš a ten svoj ročný ti darujem (BOSCH YTZ14S)”.
Moto zdar!
Pridané: 06.04.2022 Autor: enagem Zdieľať

Galéria ku článku:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!