4TAKT:
1. Nasávanie:
Nasávací ventil je otvorený, ale výfukový je zatvorený. Piest sa pohybuje z hornej úvrate (HÚ) do dolnej úvrate (DÚ). V priestore nad piestom vzniká podtlak. Ten spôsobuje, že do válca sa cez sacie potrubie a karburátor nasáva čerstvá palivová zmes. Nasávací takt končí keď piest dosiahne DÚ. 2. Kompresia:
Oba ventily sú zavreté. Piest sa pohybuje z DÚ do HÚ. Tým stláča nasatú palivovú zmes na zlomok jej pôvodného objemu (toto udáva kompresný pomer motora). Keď piest dosiahne HÚ, zmes paliva a vzduchu je natoľko stlačená, že dosahuje teplotu až 400 oC a kompresný takt týmto končí. 3. Expanzia:
Oba ventily sú zavreté, ale zapaľovacia sviečka vytvorí zapaľovaciu iskru. Tá spôsobí zapálenie pripravenej stlačenej palivovej zmesi a nastáva expanzia (výbuch). Toto je práve takt, ktorý dodáva požadovaný výkon. Spaliny v motore dosahujú teplotu až 2500 oC a rozpínajú sa čim pôsobia na piest a tlačia ho z HÚ do DÚ. 4. Výfuk:
Nasávací ventil je zatvorený, ale výfukový je otvorený. Piest sa pohybuje z DÚ do HÚ. Cez otvorený výfukový ventil unikajú spaliny. Po dosiahnutí HÚ nastáva ďalšie nasávanie čerstvej zmesi a celý cyklus sa znovu opakuje.
VÝHODY ŠTVORTAKTNÉHO MOTORA:
Nižšia spotreba paliva (oproti dvojtaktným motorom). Kľudnejší, kultivovanejší chod. Ekologickejšia prevádzka. Dokonalejší systém mazania Dostatočný výkon aj pri nižších otáčkach. (oproti dvojtaktným motorom).
Relatívne nízka spotreba oleja Lepšie chladenie motora (ak je motor v dobrom technickom stave). pretože olej prečerpávaný motorom zároveň aj chladí namáhané súčiastky. NEVÝHODY ŠTVORTAKTNÉHO MOTORA:
Na jeden pracovný takt pripadajú dve otáčky kľukového hriadeľa (Na rozdiel od dvojtaktného motora, kde 1. prac. takt = 1. ot. Konštrukčná komplikovanosť a Vyššia hmotnosť.). tým pádom aj zložitejšia údržba a opravy. ZÁVER I I.
U štvortaktných motorov prebehne celý pracovný cyklus v priebehu dvoch otáčok kľukového hriadeľa resp. v priebehu štyroch zdvihov piesta t.j. na štyri takty, z čoho vzniklo aj jeho označenie ako „ŠTVORTAKTNÝ MOTOR“
Dufam,ze ti to bude stacit!!! ked budes chciet na buduce otvorit takuto temu,tak neotvaraj pokial nepovyhladavas!!!je toho spusta!!!! staci trochu casu!!!
Upravené 2 krát. Naposledy upravil texasan (15.10.2008 10:56)
|